Oevertjes-belevenissen.reismee.nl

De laatste week is aangebroken

Vrijdag 15 oktober

We hebben weer een nieuw dakluik en kunnen weer op pad. Op Camper Contact had ik een leuk plekje gezien. Het was gratis maar wel met stroom en water. Nou, dat is toch een mazzeltje. Het was bij een walnoten bedrijf dus hop hop, on route. Komen we daar aan zien we allemaal leuke pipowagens en nog 3 andere leuke huisjes.

Ze lagen heerlijk te baden in de zon met uitzicht op de Alpen. Super leuk. Dus Campy neer gezet en op zoek naar de eigenaar van dit paradijsje. Er stond een woonhuis bij waar we stemmen hoorde. Er zat een gezin gezellig te zitten en toen wij aangaven voor 2 nachtjes te willen blijven werd er een meisje aangezegd dat ze mee moest lopen. Dit bleek Jana te zijn uit Belarus. Ze sprak gelukkig naast Frans ook Engels en haar Engelswilde ze heel graag oefenen. Prima, Op ons mag je oefenen. Eenmaal campy goed neer gezet gingen we kijken in het winkeltje waar van alles te koop was. Likeurtjes, bubbels, wijn, mosterd, jammetjes. En alles op basis van de walnoten. Dus maar een jammetje met vijgen en noten gekocht samen met een fles bubbels en een biertje. Daarna stoelen in de zon naast de boomgaard met zicht op de Alpen en rust. Later werd deze rust wel verstoord door de opraapmachine die de noten van de grond veegde.

Super leuk om te zien. In de verte hoorde we ook een andere machine die een schudmachinebleek te zijn.

Die rammelde aan de bomen om te zorgen dat de noten op de grond kwamen voor de veegmachine. Later kwam er ook nog een Duitse meneer met zijn hond lags om een praatje temaken.

Zaterdag 16 oktober

Het was zo leuk hier dat we nog maar een dagje langer bleven. Eerst lekker bakkie doen in de zon en toen maar aan de wandel.. Even het dorp verderop verkennen. Nou, dit was niet onaardig. We hoefde niet langs de weg want vanuit de boomgaard konden we achterlangs via een pad langs een camping dan kwam je in het dorp St. Jean en Royans.

Even bij de super naar binnen en toen weer terug. Broodje en koppie thee en toen op de fiets de andere kant op. Nu richting St Nazaire en Royans. Ook dit is best een leuk plaatsje.

In het seizoen kan je ook nog met een bootje een grot in dachten wij begrepen te hebben. Aan het meer zagen we een plek waar een paar campers stonden maar op het bord stond dat hier niet overnacht mocht worden. Wel jammer want het zag er zo aan het meer wel erg leuk uit. Nou, maar weer terug via een ander weg. We kwamen nog een terras tegen die eigenlijk al dicht ging maar waar we toch nog een rosétje konden krijgen. Weer een aardige Fransman. Bij campy aangekomen maar weer ons plekje in de zon opgezocht. Bij de pipowagens en huisjes was aardig wat bedrijvigheid want er kwamen diverse gezinnen en stellen aan om te logeren in de huisjes. Best gezellig om het gedoe te bekijken.

Zondag 17 oktober

Vandaag weer een plekjevan mijn bucketlist kunnen halen. Ik wil al zolang naar Annecy en vandaag gaat het er eindelijk van komen. Het was even zoeken naar de CP maar eenmaal gevonden was ik helemaal in mijn knollentuin. Eerst even een bakkie op een bankje met uitzicht op de stad en een stukje meer.

Er was ook een scouting groep bezig met hun opkomst dus leuk om naar te kijken. Daarna op de fiets naar beneden. We waren er vrij snel en het was lekker druk. Het is echt een super leuk stadje. Voor de kenners een soort van Colmar. Er stroomt een watertje door de stad en er zijn bruggetjes en doorkijkjes.

Jammer genoeg zijn er ook vliegen/muggen, heul veul vliegen/muggen. Echt niet grappig. Maar alleen daar waar de zon scheen. En ook daar zaten gewoon mensen te drinken en te eten. Volgens ons met heel veel proteïne erbij. In de schaduw zag je dan weer bijna geen vliegen/muggen. Heel apart. Maar goed. Op de fiets een stuk langs het meer gereden. Jammer van die semi professionele wielrenners die denken dat het fietspad van hen is. Het was er best druk met kleine kindjes op de fiets die nog onzeker zwabberen. skylers, steppers en meer wat wielen heeft en daar rossen zij dan tussen door. Asso’s.

Maar goed, we kwamen weer veilig in de stad en hebben tegen onze gewoonte in maar in de schaduw een wijntje genomen en lekker mensen zitten kijken. Eenmaal op de berg bij campy hebben we op een bankje zitten genieten van het uitzicht en de bedrijvigheid op het meer. Eenmaal donker was het ook leuk omzien hoe alle lampjes gingen branden beneden ons.

Maandag 18 oktober

Vandaag maar een grote stap gemaakt en een heel eind naar boven gereden. 5 uur rijden is voor het mooie teveel maar goed. Wat ons overkwam en waar we absoluut niet op gerekend hadden was dat we ineens de grenspost van Zwitserland tegen kwamen. Zomaar, uit het niets waren ze daar. Oeps, foutje? Nou volgens Tommie niet. Na een kleine controle op een parkeerplaats zagen we dat hij een korte weg gevonden had die dus door Zwitserland ging.

Nu wel even kijken of we een glimp van het meer van Genève zagen. En ja hoor, gespot. Ook weer afstrepen. Zo maak je nog wat mee. Op de plaats van bestemming is nietheel veel bijzonders te doen maar we moesten even een reuze stap maken. En we wilde een camping hebben en in deze tijd zijn er heel veel gesloten dus dan heb je niet veel keuzes. Het is hier best koud in vergelijking met gisterenmaar goed, kunnen we alvast wennen voor straks in Nederland. Bij de super even boodschappen gehaald en morgen gaan we weer verder.

Dinsdag 19 oktober

We werden wakker door de regen op het dak. Nog even blijven liggen en genieten van het geluid. En we kunnen gelijk even controleren of het dakluik waterdicht is. Nou dat is gelukkig het geval dus dat scheelt. Daarna er toch maar uit. Joop had gisteren gedoucht en daar ik een ochtend doucher ben ga ik nu dus. Het is niet koud omdat er geen wind staat. Nade andere rituelen richting Troyes. Niet helemaal maar tot aan het meer dat daar vlakbij ligt. Volgens Tommie moesten we een bepaalde route volgen maar helaas kwamen we een bordje “route baree” tegen. Met andere woorden, je kan er niet langs. Toch eigenwijs zijn en kijken hoever we konden komen. Nouou, heel ver maar net niet ver genoeg. Vlak voor het eindpunt moesten we toch echt terug. Ach ja, anders hadden we dit niet gezien. Het meer waar we nabij staan is een soort van waterberging.

Als de Seine te hoog staat komt het water in deze berging.. Er zijn in deze omgeving 4 van dit soort bergingen. Wel leuk om te zien. Op de CP staan we naast een Belg met een schat van een hond. Zo leuk want als je elkaar kan verstaan is het geheid stof tot praten. Terwijl we in de zon zitten zien we hoeveel campers het terrein weten te vinden. Sommige rijden er voorbij maar namen alsnog op de terug weg de afslag de CP op om de nacht te komen doorbrengen. Want…. Je komt niet verder. Route baree he. ;-) Tegen etenstijd zijn er toch al zo’n 20 campers binnen gekomen, de meeste Frans maar toch ook een enkele Hollander.

Woensdag 20 oktober

Vandaag laat de zon het helaas afweten. Ach ja, 5 weken zon zou ook echt te mooi zijn dus we berusten er maar in. Vlak voor vertrek worden we aangesproken door een man die we gister ook al hadden gesproken en op weg is naar Spanje. Of we uit Den Helder komen, wijzend op onze sticker. Ja daar komen we idd vandaan. Blijkt dat hij tot zijn 28ste ook in DH heeft gewoond en er met veel plezier aan terug denkt. Altijd leuk als je stadsgenoten spreekt. Na dit leuke gebeuren toch maar op pad. Het is aardig druk op de weg die wij rijden. Onwijs veel vrachtwagens kiezen toch voor binnendoor ipv de tol. Of het wordt hen opgelegd ivm kosten besparing dat kan natuurlijk ook. Maar goed, uiteindelijk komen we in België en rijden we een halfuurtje later weer Frankrijk binnen. We kunnen nog even geen afscheid nemen en dit was de beste weg naar de CP. :-)

Daar spreken we een stel dat net een wandeling van 12 km achter de rug hadden. Ze zagen ons voorbij rijden en waren verbaasd dat Campy nog zo schoon is. Het blijkt dat zij door een omleiding door een vrij modderige weg waren gereden en waar ook heel veel troep op de weg lag. Hun wagen was uiteindelijk geel ipv wit. Ze konden meteen dus aan de schoonmaak toen ze eenmaal geparkeerd stonden. Nu maar hopen dat wij deze weg niet gaan rijden als we weer verder gaan. Na de koffie maar even door het dorp gelopen.

Dit stelt niet zo heel veel voor, Wel komen we bij een kerk uit waar de bouwer het niet meer zo helder zag toen hij aan de torenspits begon. Deze staat nl een ietwat uit het lood. Ach ja, je kan niet alles perfect maken.

Donderdag 21 oktober

Vandaag weer een stapje hoger. We willen Nederland nog niet in en kiezen voor Oostende. Ooit ben ik er geweest als puppie om met de boot overte steken naar Dover (Engeland) maar dan zie je niets van de stad zelf dus nu toch maar eens kijken hoe het er in het echie uitziet. En omdat ik er iets over voorbij zag komen op FB.

Ik had een gratis plek gezien bijna midden in de stad. Eigenaar gemaild en hem ons kenteken gegeven omdat hij daarom vroeg. Bij aankomst bleek dit op een papiertje te staan die hij op de muur had geplakt. Dus Campy neer gezet, bakkie gedaan en op naar de stad. We moesten wel een paar buitjes trotseren maar er waren een paar plekjes waar we konden schuilen dus dat scheelt weer. We hadden op de app gezien dat straks het zonnetje tevoorschijn zou komen en dat maakt altijd alles goed. En zo kunnen we weer wennen aan het weer zoals dat vaak in NL is. Even doorstappen dus en ineens zien we aan de linkerkant een doorgang naar het strand.

De zee was nog best heftig nog na de storm van vannacht. Maar dat geeft wel weer een mooi gezicht. Het strand is best breed en er ook een brede boulevard met, hoe kan het ook anders, allemaal restaurantjes.

Ook hier zal het best druk zijn in het seizoen. Omdat het best koud was en we ons even willen laten opdrogen zoeken we even een tentje voor een warme chocomelk en cappuccino.

Daarna gaan we weer verder. Per slot moet de stad ook ontdekt worden. We hebben geluk, er is ook kermis. Nog wel dicht maar toch. Het doet altijd wel gezellig aan. Het centrum is ook gezellig maar met een stralende zon erbij is het denken we toch iets leuker. Maar ach, we doen het er gewoon mee. Weer aangekomen bij het strand strijken we nog even neer bij het tentje van de koffie maar nu voor een wijntje.

Lekker genieten van de zee, het zonnetje dat af en toe langs komen en de mensen die voorbij slenteren. Heerlijk.

Vrijdag 22 oktober

Dan is het toch het moment gekomen om de grens naar Nederland over te gaan. Ik had een stadscamping gezien in Woerden en de bedoeling was om vandaar uit met de trein naar Utrecht te gaan om de Apple store onveilig te maken. Helaas kunnen we maar 1 nacht in Woerden staan. Dus maken we alleen Woerden onveilig.

Ook hier komt de regen af en toe met bakken naar beneden dus eenmaal in de stad, wel 5 hele minuten lopen, schuiven we eerst een tentje binnen voor wat warms.

Daarna maar even kijken wat voor museum er hier is waar we wat tijd kunnen doorbrengen. We komen uit op het Stadsmuseum. Hier hebben ze een koeien expositie. Deze is als vervanger van de koeienmarkt die ze 1x per jaar houden. Dit gaat dit jaar niet door. Iets met een virus of zo. Snapte het niet helemaal ;-) Maar het was zo leuk op gezet en best wel weer leerzaam. Zo kan een koe wel op 10 verschillende manieren loeien en is ze ook a-symmetrisch. Aan de ene kant zitten de darmen en aan de andere kant de maag. Aan de kant van de darmen zijn ze dan dikker en hangt het meer. Altijd leerzaam zo’n museum.

Zaterdag 23 oktober

Vandaag vroeg uit de veren. Nou ja, iets vroeger dan anders. We wilde vroeg gaan rijden zodat we rond de middag in Haarlem zouden zijn. Nou dat is dus gelukt. De CP is makkelijk te vinden. Installeren kost nooit veel tijd dus na een bakkie op naar de bus waarvan de halte achter de CP ligt.

Binnen een kwartier zijn we in Haarlem. Even zoeken naar de Applestore maar die hebben we ook zo gevonden. Een vriendelijke jongeman helpt ons en een tijdje later lopen we met iPads maar zonder horloge weer buiten. De horloges zijn niet op voorraad dus die gaan we online bestellen. Daarna een leuk tentje opgezocht om de lunch te nuttigen. We gaan maar binnen zitten want helaas staat de wind op het terras dus is het er ondanks de heaters best fris.
Na de lunch gaan bezoeken we het Teylers museum. Dit is een best veelzijdig museum. Er is een ruimte waar oude tekeningen van vogels zijn, een deel wat geënt is op prehistorische vondsten, een afdeling met oude schilderijen en een afdeling met oude uitvindingen, bijvoorbeeld elektriciteit, de grammofoon enz.

Lekker cultureel bezig dus. Daarna maar weer eens richting campy om alvast een beetje te cleanen ente lezen. Morgen weer naar huis. Dan is het toch echt gedaan met dit leuke leventje waar we heel goed aan kunnen wennen. We hebben er in 38 dagen 4291 km doorheen gedouwd. Dit is dan al incl de terugreis via IKEA. We gaan nl nog een kastje scoren voor naast de afwasmachine. We hebben bijna alleen maar mooi weer gehad. 2 regendagen op de 38 is te verwaarlozen. Lieve allemaal bedankt voor het lezen. De volgende trip zal in een andere vorm worden weergegeven maar ik moet nog even kijken hoe. Jullie gaan het beleven.

annelies stins

Het was heel leuk om zo iets van jullie vakantie mee te maken. Wel thuis en morgen weer aan het werk?

Marijke

Helaas aan alles komt een einde. Ik heb genoten van jullie trip. Zowel op deze als op Polarsteps. De foto’s waren leuk en mooi en op deze manier heb ik veel van Frankrijk kunnen zien.
We hebben in inder geval voor een zonnige dag gezorgd zodat de overgang niet al te heftig is. Waarschijnlijk stond het ontvangst comité al op jullie te wachten op de Torp?

Welkom ? in Den Helder zou ik zo zeggen.

Stoffel en Tineke

Zo eindelijk even van je mail kunnen genieten , ik weet niet wat dat is maar je kunt het zo druk hebben als je met de camper onderweg bent haha .
Maar jullie hebben genoten , dat is te lezen .
En ook weer veel gezien en meegemaakt , ik tip het dakluik nog maar even aan haha.
Nou luitjes wie weet tot een volgende keer onderweg , maar we komen eerst nog in Den Helder naar jullie nieuwe stulpje kijken!!
Veel groetjes en liefs !!