Oevertjes-belevenissen.reismee.nl

Week 2 van de vakantie

Zaterdag 25 september

Vandaag maar weer na het gebruikelijke ritueel een hortje verder gegaan. Nu maar weer naar een camping om een wasje weg te werken. Vrienden van ons staan hier regelmatig en we zijn ook al eens op visite geweest toen zij hier stonden en wij met de NCC bij Grand Fort Philippe stonden dus we weten wat we kunnen verwachten. Het zou maar 3 kwartier rijden zijn naar Escalles dus een lekker kort ritje. Maar ja, dan krijg je een omleiding en denkt Annemarie Annemarie dat ze het beter kan dan TomTom. Dus inplaats van 3 kwartier duurde het ietsje langer. Gelukkig geeft Joop daar geen pukkel om en komen we er toch wel. Eenmaal op de camping worden we vriendelijk geholpen door de eigenaresse die naast Frans ook Engels spreektzodat het weer een beetje makkelijker wordt. Ze was ook bezig met het voorbereiden van een privé feestje maar heeft toch alle tijd voor je. We krijgen een leuk plekje aangewezen en vanuit de stoel kunnen we kijken naar de krijtrotsen van Engeland.

Best leuk om te zien. Nadat we ons hebben geïnstalleerd is het weer tijd voor een bakkie. Daarna maar een rondje om. Eerst even een cache gescoord. Helaas ook de enige want de andere 4 kunnen we niet vinden. Maar niet getreurd we hebben een leuke wandeling. Natuurlijk moeten we even bij het strand kijken. Alleen is er niet veel strand door het hoge water.

Het is maar een heel klein strookje kiezelstrand maar er wordt toch dapper gebruik van gemaakt. Nu maar weer terug naar de camping maar dat is nog wel een klusje want we moeten omhoog. Maar ook dat redden we en kunnen we lekker genieten van de zon en kijken naar het feestje. Ze zijn met 2 man ongeveer 2 uur bezig geweest voor de bbq aan was dusdat is dan wel weer vermakelijk.

Zondag 26 september

Het zonnetje heeft zich een beetje verstopt maar dat weerhoudt ons er niet van om de fiets te pakken en richting Wissant te fietsen. Dat ligt niet zo ver bij ons vandaan en zou een leuk plaatsje zijn. Dus hup, op de pedalen. Eerst nog even een colletje van veel % maar ook dat redden we. Het zonnetje laat zich wat vaker zien dus dat is positief.

Eenmaal in Wissant lopen we langs de boulevard en genieten we van de gezelligheid en de doenigheid op het strand. Dat is in tegenstelling van gister nu best heel breed. Mensen met honden, de kitesurfers en de wandelaars.

Aan het eind van de boulevard weer terug waar we er opgekomen zijn en daar maar een koffie stop gehouden. Na de koffie nog een klein stukje de andere kant op van de boulevard maar dat was niet zo heel ver. Daarna weer richting camping gereden. Natuurlijk wel even bij ons “eigen” strandje gekeken of het strand daar ook zo breed was. Nou best wel. Bij de camping nog even staan praten bij onze achter buren. Al met al een lekker dagje.

Maandag 27 september

Vandaag zou het een regendagje worden dus het was even een twijfel gevalletje wat we zouden gaan doen. Of toch maar gaan rijden of blijven waar we staan en wachten tot het over is. Het wordt uiteindelijk de eerste optie. De regen kwam niet in 1 lang gordijn naar beneden maar in buien dus dat scheelt alweer. Maar ja, waar gaan we dan heen. We moeten even kijken waar we het snelst uit de regenband komen en dat is in dit geval Dieppe. We hadden daar een plek gezien die niet zo heel duur was dus dat scheelt weer. Dus even een uurtje of 2 toeren en dan zitten we in de zon. We hebben keuze uit 2 plekken en kiezen natuurlijk de minst gunstig gelegen plek.

Dat is alleen achteraf en daar het maar voor 1 nacht is geloven we het wel. Dus na de koffie aan de wandel. Eerst even bij het strand kijken en ook even langs de andere CP. Zij hebben dus zicht op het strand en wij niet. Ach ja, je kan niet alles hebben.

Daarna lekker slenteren door het stadje en bij een terrasje geprobeerd een rosétje te scoren. Nou, dat koste wel wat doorzettingsvermogen maar het feit dat we anders een buitje moesten trotseren hielp wel. Bij dit tentje waren ze niet heel vlot en werden we toch wel een beetje genegeerd. Maar uiteindelijk hadden we wat we hebben wilde. Nu lekker bij Campy genieten van de zon. Helaas wel achter het glas want er staat te veel wind maar dat mag de pret niet drukken.

Dinsdag 28 september

Nu maar weer een stukje verder richting het zuiden. Ik had al iets gehoord over Chartres dus daar maar eens kijken of dat werkelijk zo mooi is. Ik had een gratis plek gevonden op een half uurtje loop afstand van de stad. Het was even zoeken Maar uiteindelijk toch gevonden. Neerzetten, bakkie en gaan. Om bij de stadje te komen liepen we door een parken dat is altijd leuk.

We kwamen ook langs een sportcomplex waar de jeugd lekker bezig was dus voor we het wisten waren we al in de stad. Daar hebben ze ook een prachtige basiliek die er zowel van buiten als van binnen prachtig uit ziet.

Ze waren wel bezig met renoveren dus niet alles was zichtbaar maar wat we zagen was in ieder geval schitterend. Op ons gemak hebben we dan ook de stad door gedwaald en daarna weer richting Campy gelopen.

Het was de bedoeling dat dit via de andere kant van het park zou gebeuren maar dat mislukte een beetje omdat er aan die kant geen doorgaand pad was gemaakt. Dus we moesten een eindje omlopen. Maar ach, uiteindelijk zijn we er dan toch gekomen.

Woensdag 29 september

Eigenlijk wist ik niet waar we nu heen moesten gaan. Wat ik wel weet is dat we morgen in Dun le Palestel willen zijn dus (moeten) we nog iets hebben wat daar tussen in ligt. Blijkt nou toch onze buurman Hollander te zijn. Ik raak aan de klep met deze meneer, vertel wat het plan is, zegt hij, je moet dan toch naar Amboise gaan. Zo’n leuke stad en ze hebben er het Leonardo da Vinci museum.

Echt leuk om te zien, Dusssss, bestemming bekend en gaan met de camper. Ik had gezien dat er vlakbij het museum ook een gratis CP was maar toen wij er aankwamen bleek deze al vol te zijn. Gelukkig had ik een 2de gezien aan de Loire waar je voor 5 euro prima kan staan. Dus dan maar die kant op. Het was een groot parkeer terrein met wat vuilnisbakken maar doormiddel van jonge fruitboompjes waren er ook plekken gecreëerd. Best leuk. Dus is het de 5 euro best waard. Als we met de auto waren geweest haddenwe een parkeergarage gezocht en waren we meer kwijt geweest. Dus Campy neergezet en op de fiets richting museum gereden. Eenmaal aangekomen werden we allervriendelijkst te woord gestaan door een meisje die na de Corona app check vertelde waar we de fietsen konden stallen en de kaartjes konden kopen.

Eenmaal in het bezit van de kaartjes konden we het museum in. Jammer genoeg kwamen we achter een groep te staan en was de 1,5 mtr ver te zoeken. Toen we deze groep omzeild hadden kwamen we weer achter een andere groep te zitten. Wat nou tijdsloten zoals op de website staat beschreven. Daar is echt niets van te merken hoor. Nou ja, toen we de 2de groep voorbij waren was het wat rustiger en konden we op ons gemakverder kijken. Daarna liepen we het park door met alle uitvindingen die Leonardo heeft gedaan.

Best een intelligente man als je dat zo bekijkt. Daarna naar het centrum gefietst en de fietsen daar weer neergezet. Wildenwe op een terrasje neer strijken gaat die om 3 uur dicht. Nou jaahh. Dat doe je toch niet!! Hij wees wel heel vriendelijk richting collega maar ja, die zat in de schaduw. Dus maar even verder de stad door. Weer een leuk plekje gevonden maar die schonken geen rosétje. Dus al met al kwamen we toch in de schaduw te zitten. Daarna richting Campy om de rest van de middag in de zon te kunnen vertoeven. Later kwam nog de pachter van het terrein even collecteren. Wij hadden onze bijdrage daarvoor al in de daarvoor bestemde brievenbus gedeponeerd dus hoefde hij bij ons alleen het kaartje achter de ruitenwisser te doen dat we betaald hadden. Hij zou hem de volgende dag weer weg komen halen en anders moesten we hem maar in de brievenbus stoppen.

Donderdag 30 september

Alweer mooi weer, waar hebben we het aan verdient. We worden wel wakker in een klein wereldje maar een half uur later is die kopere ploert er weer. Zo fijn. Na de gebruikelijke rituele vertrekken we dan ook naar Dun le Palastel. We hoeven maar 2 uurtjes te rijden en in deze omgeving is dat gewoon genieten. Eenmaal bij de CP blijkthet dat we de eerste zijn die de CP officieel in gebruik mogen nemen.

Jammer dat er geen lintje hing om door te knippen. Vorig jaar waren we hier ook al maar toen stonden we op de camping en waren er nog geen officiële CamperPlaatsen. Afgelopen jaar hebben ze een slagboom laten plaatsen wat ook ter voorkoming is van ongenode gasten, lees zigeuners. Maar nu kunnen campers ook in de winter terecht voor water en electra en is er voor hen toch wat aanspraak op de stille momenten.Altijd fijn om zo’n uitwijk punt te hebben.

Eenmaal geïnstalleerd even de wasmachine aangezet want er mocht wel weer een wasje gedraaid worden. Ook even bij gekletst met Alex en Sandra over het afgelopen jaar en wat ze gaan doen na de afsluiting van het seizoen. Voorlopig gaan ze morgen een weekje richting Spanje. Voor ons is het op dit moment genieten van de zon. We hadden alle 2 even geen zin om er op uit te gaan dus genoten we volop van het zonnetje. Met een kleine onderbreking voor een potje jeu de boule.

Vrijdag 1 oktober

Wat is het toch heerlijk dat als je je slaapkamer gordijn naar beneden doet dat de zon zo lekker naar binnen schijnt. Nog even blijven liggen met de zon op je snoet wat wil je nog meer. Daarna toch maar uit de veren en de dag starten. Na dat we alles weer opgetopt hebben en geleegd wat geleegd moet worden rijden we even richting supermarkt zodat we ook daar de komende dagen geen omkijken naar hebben. Nu wordt het weer tijd om weer verder richting het zuiden af te zakken. Via binnen wegen rijden en met het zonnetje erbij is het genieten. Uiteindelijk belanden we in Uzerche.

In het Michelin kaarten boek staat er bij deze naam een fotocameraatje bijgetekend dus dat moet wel een bijzonder stadje zijn. Nou, in ieder geval wel fotogeniek. Een mooie burcht doet het al heel gauw goed. Dus Campy neergezet op de gratis CP en aan de wandel.

Lekker door de straatjes gedwaald en natuurlijk gestrand op een terras. Toen wij bijna weer van plan waren om weg te gaan kwam er een Nederlands koppel aan die ook wat wilde drinken. Helaas had mevrouw haar toestel geen internet en dan wordt het lastig om je QR code te laten zien. Gelukkig kon Joop helpen om van het toestel van haar man een hotspot te maken, en die te verbinden met die van zijn vrouw waardoor ze dus wel internet op haar mobiel krijgten de code dus kon laten zien, als dank kregen we nog een wijntje aangeboden en hebben we lekker zitten kletsen.

Daarna gingen we elk een kant op maar het was een leuk moment. Wij hebben nog even door het park dat naast de CP ligt gelopen en nog even 3 caches kunnen scoren. .We komen weer net op tijd bij Campy want het is begonnen met regenen. Maar ach, de dag is voorbij en die was heerlijk.

Zaterdag 2 oktober

Vandaag een sportief momentje gehad en ook een niet zo’n spannende dag. Voor ons wel weer een fijne dag hoor. Na een uurtje of 3 sturen zijn we aangekomen in Castelfranc. Ik had via een app gezien dat je daar met de camper kon parkeren dus dat ook maar gedaan. Daarna met de fiets naar Fages. De berg waar Els en Mart wonen. Eindelijk gingen we het verbouwde huis van Els en Mart zien. We zijn alle 2 zo benieuwd hoe dat geworden is. Zolang de Corona duurt zijn we niet meer bij ze geweest maar de verbouwing is wel door gegaan. Eenmaal boven op de berg was het weer als vanouds. Zo fijn!! Meteen een rondleiding gekregen en alle vernieuwingen mogen bewonderen. Het is echt zo ontzettend mooi geworden. Helemaal super. Daarna lekker op het terras zitten kletsen en later gezorgd dat weweer voor het donker beneden bij Campy waren.

Zondag 3 oktober

We zijn heerlijk wakker geworden door het getik van de regen op het dak maar ook Big Ben liet zich niet onbetwist. Vanaf 7 uur liet de kerkklok al horen dat hij wakker was. Om zeker te zijn dat wij en de dorpsbewoners hem hoorde vertelde hij niet 1 x hoe laat het was maar deed hij dat 5 minuten later nog een keer, maar goed, ondertussen kwam de regen met bakken naar beneden.

Gelukkig wisten we dat tegen 12 uur Elsen Mart ook beneden van de berg waren om gezellig met zijn 4tjes een lunch te nemen bij Erik en Olga. Altijd als we op de berg zijn gaan we wel een keer bij ze eten. En altijd is het lekker. Tegen half 4 zijn we daarna mee naar boven gegaan en hebben tot vroeg in de avond lekker zitten kletsen bij de open haard en heeft Mart ons daarna weer beneden op het plein afgezet.

Stoffel en Tineke

Nou lekker bezig dus !!
Ook wij proberen de buien in de gaten te houden , het is toch leuker als je buiten iets kunt doen .
Binnen zitten kan altijd nog .
Geniet lekker , dan wachten wij weer op je volgende mail .
Liefs van ons

Marijke

Zo zeg, mooi uitzicht zo op de krijtrotsen. Dat strandje doet me denken aan een strandje wat Gerhard en ik ooit zijn tegengekomen in Zweden. Ook met die stenen en rotswand. Daar nog mooie stenen weten te scoren. Ik ga even loeren waar jullie nu zitten. Truste. ?

Stoffel en Tineke

Zo weer ff lekker gelezen waar jullie geweest zijn , was weer leuk !!!