Oevertjes-belevenissen.reismee.nl

Weekendje Belt-Schutsloot

Vrijdag 31 juli

Vandaag ging de tocht richting Belt Schutsloot. Eerst weer even Spakenburg om onze fietsen op te halen die we vorig weekend hadden weg gebracht voor een servicebeurt. De eigenaar van de zaak was niet aanwezig maar ze stonden keurig in een overdekte aanhangwagen op ons te wachten. Daarna reden we door naar Belt Schutsloot waar we op het NCC terrein een mooi plekje tussen 4 andere campers toegewezen kregen.
Waterladen, Campy aan de stroom, stoeltjes buiten en pffffff dat was hard werken. We vonden dat we wel een rosé-tje hadden verdiend.
Om toch nog even een beetje actief te zijn deden we een rondje terrein en gingen we ook even kijken bij de steiger die van de NCC was en waar ook een paar bootjes aangemeerd lagen. Na ons rondje weer terug naar Campy om lekker relaxt te zitten en lekker te lezen. Rond half 7 maar een onze rookdoos in gereedheid gebracht. Eens kijken of ik daar een lekker gerookt stukje zalm in kan bereiden. Thuis had ik de zalm al gepekeld en gekruid dus nu was het een kwestie van de rookdoos voorverwarmen en daarna de zalm er in voor een minuut of 20. Ondertussen uitje en champignonnetjes bakken, spinazie erbij en..... aan tafel!!! Heerlijk. Deze is in ieder geval voor herhaling vatbaar.

Zaterdag 1 augustus

1 augustus alweer? Tjee wat vliegt de tijd toch als je plezier heb. Na een heerlijk nachtje slapen op gestart met kopje thee, broodje en een bakkie koffie. Daarna maar eens de route bekeken die we wilde fietsen. Ik had een leuke knooppuntenroute ontdekt waar ook nog een tochtje met de fiets(voet) veer in zat. Maar eerst een beetje saai stuk fietsen met aan de ene kant de Beulakerwijde en aan de andere kant de Belterwijde. Dit is een grote plas met een weg er tussen door. Maar uiteindelijk kwam hier een eind aan en toen werd het een leuk tochtje langs allemaal slootjes en over bruggetjes. En natuurlijk met het pontje over de Walengracht naar de overkant. IVM corona was het 1 richtingsverkeer en gingen we gelukkig de juiste kant op. Anders was het een beetje omfietsen geweest.
Eenmaal bij Giethoorn kwamen we bij een leuk terras waar we het wel tijd vonden voor een hapje eten. We kwamen net op tijd want 10 minuten later hadden we geen plekje meer gehad. Het was een leuk plekje en de bediening was heel aardig en vlot. Mijn salade en Joop zijn broodje ei was ook heel lekker en na deze stop konden we er weer even tegen. Op ons gemak zijn we daarna richting camping gepeddeld waar we nog heerlijk in de zon hebben gezeten. Na de BBQ nog even een stukje gelopen door het dorp om te verdwalen op het terras bij de jachthaven.

Zondag 2 augustus

De dag begon best bewolkt en winderig dus besloten we om ons fietstochtje even aan ons voorbij te laten gaan. Per slot van rekening is het ook veroorloofd om lekker lui te zijn. We waren al heel blij dat het bootje dat we hadden willen huren voor de middag al bezet was want het was waarschijnlijk niet echt lekker geweest op het open water.
Om toch de dag niet helemaal voorbij te laten gaan met niets doen besloten we om toch maar een stukje te gaan lopen. Het zonnetje was ondertussen toch te voorschijn gekomen en maakte het weer een beetje lekkerder. Dus op het terras bij de jachthaven maar een plekje uit de wind opgezocht en lekker mensen zitten kijken en ons zitten vergapen aan de boten en bootjes die er lagen.
Daarna maar eens naar de andere kant van het dorp om te kijken hoe dat er uitziet. Je kon langs het water achter de huizen langs lopen en zo belande we (hoe verrassend) bij het andere terras dat het dorp rijk was. Hier zat je helemaal top. Uit de wind, langs het water met zicht op bootjes die voorbij kwamen varen. Helemaal super. Daar ons zelf getrakteerd op een pannenkoek. Lekker hoor.
Daarna de camping opgezocht om onder het genot van een lekker bakkie zitten lezen en praatjes gemaakt met onze buurtjes.

Maandag 3 augustus

Het zit er weer op. Maar haast?? Nee dat hebben we niet. Dus eerst maar eens de gebruikelijke bakkies thee en koffie en toen maar gekeken waar de zon het beste scheen. Nououou, in Den Helder zeer zeker niet. We zagen dat daar het water rijkelijk boven de stad werd uitgestrooid en aangezien we de zon aan onze kant hadden bleven we toch nog maar even hangen. Maarja, regen of geen regen boven Den Helder, we moesten er toch aan geloven om een keer te vertrekken. Dus maar richting huis. Onderweg zagen we donkere luchten maar het beetje water wat daar uitviel was niets in vergelijking met de regen die hier gevallen was. En al dat water hebben wij dus ontlopen. Op de Afsluitdijk zagen we in de verte wel diverse buien maar dat was allemaal ver weg. Kortom, we hadden het weer prima uitgekiend om naar huis te gaan.