Oevertjes-belevenissen.reismee.nl

Bijenkamp met de NCC

Vrijdag 14 juni.

Na een weekje met de auto op vakantie te zijn geweest gaan we dit weekend weer op pad met onze gouden koets. Vol ongeduld stond hij al op ons te wachten toen we hem gisteravond uit de stalling kwamen halen. En vandaag zijn we dus om iets voor 2 vertrokken richting Chaam. We krijgen er routine in. ? Om half 1 klaar met werken, dan om 10 voor 1 in de trein. Joop pikt mij om 10 voor half 2 vanuit zijn werk op in zuid, eenmaal thuis de klaar gelegde etenswaren in de koelbox en om 2 uur rijden we dan meestal van het plein af. Is dat snel of is dat snel. ?

Maar ja, het is dan vrijdag dus de spits komt dan ook vroeg op gang dus uiteindelijk komen we dan helaas toch in de file. Maar ach, muziekje erbij, wat te snaaien en te drinken dus ons krijgen ze niet gek. Uiteindelijk kwamen we even over 5 uur aan in Chaam en werden we verwelkomd door Marieke en Theo die er al stonden. Camper neer gezet, water geladen, gasflessen aangesloten, stoelen geïnstalleerd, wijntje geopend en zitten in het zonnetje. Lekker bij gekletst, soepje als diner en om half 8 ons gemeld in de zogeheten huiskamer waar het avond programma werd gestart. We begonnen met een kop thee of koffie met wat lekkers er bij en kregen daarna een film te zien met het leven van de bijen. Best leuk en interessant helemaal omdat het werd ingesproken door Anthon van Hoof, mijn natuurheld van vroeger.  Na afloop nog lekker buiten gezeten en rond half 11 naar binnen gegaan.

Zaterdag 15 juni

Prima geslapen ondanks de harde regen van vannacht. Om half 10 moesten we richting bijenboerderij en gingen we ons melden bij onze taxi voor deze dag. Bedankt Jannie en Menno hiervoor. Het was niet ver dus 10 minuten later waren we aanwezig en konden we alvast een kijkje nemen in de bijbehorende winkel en alvast wat soorten honing proeven. Daarna werden we gesplitst en ging een deel van ons naar de bijen en het andere deel ging naar de slinger ruimte. Wij gingen eerst naar de slinger ruimte en leerden samen met mede imker-cursisten hoe we een raat schoon moesten maken van was.

Best een klusje maar toen we het eenmaal door hadden ging het best snel. Deze moesten daarna in een slingerton en kon de honing er uit geslingerd worden. Net een sla-centrifuge maar dan anders. Na de koffie mochten wij mee kijken hoe het was om imker te worden. Compleet in pakket. Super leuk en interessant. We hebben zelfs een raat vol met bijen vast gehouden.

Super leuk en interessant. ‘s Middags een presentatie gekregen over het leven van de bijen. Wij hadden die liever voor het bezoek gehad i.p.v. erachter maar ja , je kan niet alles hebben. 's Avonds hadden we een bbq dus iedereen nam zijn stoel mee en al zijn lekkers. De kampcommissie had gezorgd voor de drankjes, broodjes en lekker salades dus het ging helemaal goed komen. Jammer dat de regengoden vonden dat ze ook bij ons feestje hoorden dus halverwege de avond werden in allerijl de tafels en stoelen in de bijbehorende huiskamer gezet.

Gelukkig was de bbq een soort van vuurplaats met daarom heen een bank en het was overdekt met een grote soort van afzuigkap dus we konden gewoon buiten blijven zitten. Het was dus ondanks de regen super gezellig.

Zondag 16 juni

Alweer de laatste dag van ons heerlijke weekendje weg. We konden een beetje uitslapen want we hoefden pas ons om 10 uur te melden voor het kaarsen maken. Dus om 9 uur er uit en hup de stoeltjes naar buiten, koppie thee mee en weer zitten. Onze camper stond in de schaduw dus we moesten een stukje het veld op maar dan zat je ook heerlijk. Broodje erbij en ons ontbijt was klaar. Daarna toch maar naar binnen voor het maken van de kaarsen.

Ook dit was weer heel leuk. We konden kiezen tussen een lange rechte of een soort van piramide kaars. Wim liet ons eerst zien hoe het moest en daarna mochten we zelf het klusje gaan klaren. Het was ontzettend leuk om te doen. Na het kaarsenfeest konden we van de zon genieten. En daar het inderdaad heel lekker was besloot de commissie  dan ook om de sluiting buiten plaats te laten vinden. Om 12 uur zat het er dan ook voor dit weekend weer op en was het weer de uittocht van de caravans en de campers. Het was weer een leerzaam en leuk weekend.

Tineke En Stoffel

Altijd leerzaam die bijen !!
Stoffel heeft het toen hij nog voor de klas stond ook gedaan, honing uit de raten halen enzo en slingeren .
Hij vind honing heerlijk , ik vind het te zoet , maar hoe alles in zn werk gaat is super interessant!!
Weer een lekker en toch leerzaam weekendje voor jullie .
Wat gaat het de volgende keer worden ???

Marijke

Jeempie de peempie, die weekeinden is geen vrij, neen dat is gewoon werken geblazen hihi. Maar wel hartstikke leuk als ik dit allemaal zo zie. Tof hoor. Nu weten jullie het verschil tussen de diverse volkjes en smaakje, net waar ze de nectar vandaan halen. Wel grappig om te zien dat het hoofd netjes was ingepakt maar de handen een beetje bloot. Maar waarschijnlijk is het helemaal goed gegaan. op naar het volgende verhaal. Leuk.