Oevertjes-belevenissen.reismee.nl

Battlefield tours; Bommen en Bunkers.

Vrijdag 26 april

We gaan er weer vandoor!!! Deze keer naar Grand Fort Philippe. We vertrokken om even over 2 en Tommie Tom vertelde dat we tegen 5 op onze tussen stop Ellewoudsdijk zouden aankomen. Tot Amsterdam ging het helemaal goed maarrrrr helaas was ons geluk toen op. Van de ene file doken we in de volgende met de langste bij de Ketheltunnel.
Maar goed, we zaten hoog en droog met van Someren en zijn maatjes op de radio die zorgde voor de vrolijke noot. Uiteindelijk kwamen we om half 7 aan op camping de Zuudschorre. Eerst maar eens eten en daarna even een loopie. Achter de camping was een dijk en als je boven op stond keek je over de Westerschelde naar Borssele. Best leuk om te zien. Daarna bij Theo en Jitze een bakkie gedaan.

Zaterdag 27 april

Na een lekkere nacht rust en een ontbijtje gingen door voor het laatste stuk. We zijn op deze route door de langste tunnel die wij ooit hebben gehad gereden. De Westerschelde Tunnel. Deze was 6600 meter.
Er stond behoorlijk wat wind dus Theo had het best moeilijk met rijden. Hij reed daarom maar 70 km p.u. zodat de caravan dan redelijk stabiel bleef. Daar wij achter hem reden gingen wij dus ook niet zo hard. Scheelt weer bekeuringen. Natuurlijk kwamen we vlakbij Frankrijk in een file, je zou eens geluk kunnen hebben maar goed. Op dat stuk hadden we de minste last van de wind.
Uiteindelijk zijn we er natuurlijk gekomen en was er tijd voor een bakkie en een broodje. Toen die achter de kiezen zat maar even naar de Super U voor wat flesjes wijn. Deze was thuis in de auto blijven staan. Helaas pindakaas.
Vanmiddag gingen we met zijn allen aan de wandel. Hans met de doorlopers voor een rondje over lastige paden en geploeter op het strand en Vera voor de lopers die het moeten hebben van een kort rondje en een goede ondergrond. Voor elk wat wils dus. Aan het eind van het strand kwamen we elkaar tegen voor een warme kop slurp en wat lekkers. Daarna liepen we gezamenlijk via het dorp weer naar de camping waar we ons gelijk konden inschrijven bij de eigenaar van de camping. Daarna thuis een bakkie thee gezet en kon Joop alvast een begin maken voor de avondmaal “Pret met een omelet”.

Om half 6 was het tijd om naar de tent te gaan voor het aperitiefje. Er kwamen al diverse omeletten voorbij dus Joop en Theo gingen ook maar even terug naar de camper/caravan om zich te storten op het omeletten bakken. Toen iedereen zijn of haar omelet had ingeleverd kon het feest beginnen. We hadden allemaal een nummertje gekregen en deze werden om de beurt omgeroepen.
Er waren 3 groepen dus ook 3 omroepers. Als je nummertje werd geroepen ging je naar de tafel van jou groep en kon je een omelet pakken die jou het lekkerst leek. Als die van jou er nog stond kon je daar voor kiezen maar je kon natuurlijk ook die van een ander proberen. Best leuk gevonden. Na het eten even afwassen en toen was het koffie tijd.

Zondag 28 april

Vanmorgen besloten om in Petit Fort Philippe naar de markt te gaan. Dit was het dorp aan de andere kant van het kanaal dus niet zo heel ver rijden. De markt was niet zo heel groot dus daar waren we vrij snel uitgekeken. Daarna nog maar even bij de vuurtoren geweest. Weer op weg naar de camping zagen we 2 muziek makende bomen rondlopen dus toch nog maar even gestopt voor een foto momentje.
Daarna was het tijd voor de koffie in de camper. Na de lunch ging het dan toch gebeuren onze eerst trip. Deze ging beginnen in Calais. Individueel gingen we allemaal naar het verzamelpunt in Calais. De vuurtoren. Via de haven, langs de aanleg steiger van de ferry liepen we naar de boulevard en van daar naar de echte vuurtoren.

Het was toch nog een behoorlijke wandeling geworden. Hans wist bij elke stop een interessant detail te vertellen. En dusdanig dat je er helemaal in komt te zitten en het bijna voor je ziet gebeuren.
Na de tour kon je op eigen doft nog verder door de stad dwalen of naar de camping terug gaan. Om half 7 werden we daar wederom getrakteerd op een aperitief en konden we daarna aanschuiven aan een soep buffet. Er waren diverse heerlijke soepen. Met zijn allen zaten we in de luwte van de tent in een zonnetje dat af en toe door de wolken heen piepte. Na de soep zochten we de warmte van de camper op voor een lekker bakkie koffie. De afwas overlatend aan de gene die aan de beurt waren. Morgen mogen wij ons uitsloven.

Maandag 29 april.

Vandaag gingen we de hele dag op tour we gingen om 9 uur op eigen doft richting de start. Deze was Cap Griz Nez waar we richting Engeland konden kijken. Het was niet echt helder maar toch was onze overbuurman best goed zichtbaar. Daarna reden we in colonne richting Batterie Totd die we ook in konden. Helaas kan ik Hans zijn bewoordingen niet neer schrijven maar ik kan wel zeggen, het was best indrukwekkend. De mannen waren niet te benijden om daar in te zitten en het merendeel was ook maar gestuurd.

Na dit avontuur was de volgende stop Cap Blanc Nesz. Hier staat een soort naald als in die van Apeldoorn. Daar konden we de plek zien waar de Lievermann vroeger te zien was. De Lievermann was een heel groot kanon, 1 van de grootste kanonnen die de Duitsers hadden. Tegenwoordig ligt deze in een soort meer die volgestort is met het puin dat naar boven gehaald is tijdens het graven van de tunnel naar Engeland. Er is dus niets meer van te zien.
Na deze wandeling was het tijd om de inwendige mens te vertroetelen. De picknick vond plaats op een plek in de duinen die eigenlijk niet toegankelijk was ivm de vluchtelingengolf waar dit gebied door geteisterd wordt. Maar daar ook gendarmerie luncht hoeven we ons daar niet zoveel zorgen om te maken. Wel werd gewaarschuwd om niet de duinen in te gaan vanwege de konijnen vallen die daar lagen. Voor je het weet ben je je onderbeen kwijt. Na de lunch gingen we op weg naar Batterie Oldenburg.
Misschien kennen jullie dit plekje wel van de tv omdat dit een tijd de jungle van de vluchtelingen waren. Zij hadden hier een tentenkamp gemaakt om te proberen later een plekje te vinden om stiekem mee naar Engeland te varen. Dit was tijdelijk gedoogd en later door de gemeente met bulldozers geruimd. In dit gebied ligt dus ook een hele grote bunker waar je ook nog bovenop kan staan. Er lag ook nog een cache dus voor de geocachers onder ons was het ook nog een mogelijkheid om er 1 te scoren. Daarna gingen we naar de laatste stop.
Hier was dus helemaal...... niets te zien. Het bewijs dat de Atlantic Wall toch niet helemaal dicht getimmerd was in die tijd. Even een cache binnen gehaald en nog het strand opgelopen. Via de scheve toren terug gereden naar de camping om daar nog heerlijk te zitten in de zon. En om half 7 was het weer tijd voor..., jawel, het aperitief en de maaltijd. Hierna was het onze beurt voor de afwas maar met zoveel handen was het zo weer weg.

Dinsdag 30 april

Jeeehh, vrije dag. Lekker een rustige dag op de camping!!! Jaaah, dus niet hè. We gingen richting Elly en Leon die een eindje verderop op een camping staan. Op zich super leuk natuurlijk. Even bijkletsen en nog even een leuke rustige wandeling. Een leuke wandeling werd het maar het woord rustig kan je wel vergeten.
Het zou eb zijn dus je zou dan prima over het strand kunnen lopen. Bij het eerste stuk was dit geen probleem maar een stuk verder was het water nog niet ver genoeg terug getrokken dus tja, dan moet je toch echt over de rotsen heen die normaal gesproken in de zee liggen.

Voorzichtig ons weg zoekend liepen we over de grote en ook kleine stenen en door het water. Gelukkig hadden we allemaal stevige stappers aan die voldoende grip gaven. Na 4 km kwam er toch wel kleur aan en vroegen we ons af wanneer er nu eindelijk een pad in zicht kwam die ons omhoog zou kunnen leiden.
Nou, die was nog lang niet in zicht dus besloten we toch maar om via het strand weer terug naar het startpunt te gaan. Gelukkig was het water nog verder terug getrokken en konden we nu om de rots partijen heen i.p.v. er overheen. Het was een dingetje maar wel super leuk. Eenmaal weer bij de auto zijn we naar de supermarkt gegaan voor de boodschappen want morgen is het 1 mei en zijn hier alle winkels gesloten.

Woensdag 1 mei

Onze tweede tour deze week ging voornamelijk over de V1. De vliegende bommen van de Duitsers.
Eerst reden we naar Arnèke waar een bunker stond die eigenlijk een Kazemat moest worden genoemd. Deze was in een linie van een aantal Kazematten gebouwd in de hoop de Duitsers tegen te houden die via België op weg waren naar Frankrijk. Helaas is dat een ietwat mislukt. Daarna zijn we richting Wallon-Cappel gereden in colonne. Daar staan de bunkers waar de V1's opgeslagen lagen.
Er staan nog diverse bunkers. In de 1ste lagen ze opgeslagen, in de ander de vleugels die aan de bommen gemonteerd moesten worden en in de ander de ontstekers. In 1 van de bunkers had Hans een projectiescherm neer gezet en met behulp van wat hulptroepen met een agregator en een laptop kon hij een paar filmpjes van die V1 bommen laten zien.

Wat voor schade ze hadden aangericht en ook hoe de Engelsen konden voorkomen hoe die bommen Engeland konden bereiken. Best interessant om te zien. Na de rondleiding langs de diverse bunkers kwamen we terug bij de bioscoop bunker voor de tweede presentatie. Dit ging over de V2 raketten. Daar gaan we vrijdag meer over horen maar dan is er niet zo’n (mooie) locatie om de film te laten zien dus liet Hans deze nu al draaien. Na deze vertonning was het tijd voor tijd met koek.
Daar we een jarige onder ons was kregen we ook nog een traktatie in de vorm van een macaron. Het beroemde Franse koekje. We stonden op een vrij toegankelijke parkeerplaats dus er kwamen ook Fransen die de parkeerplaats op wilde rijden. Maar we zaten redelijk breed uit (slechts 85 stoelen) dus de meeste reden maar gewoon door.
Na de thee was het tijd om de camping op te zoeken. Daar was er nog genoeg tijd voor een bakkie en daarna een wijntje voor dat we richting tent moesten voor een aperitief met aansluitend een heerlijke maaltijd. Daarna nog even een rondje door het dorp en de haven gelopen voordat we aan de koffie gingen die gevolgd werd door de dagelijkse afwas.

Donderdag 2 mei

Vandaag weer een vrije dag. Het was de dag van het paintballen. Wij zouden eigenlijk ook meedoen maar Joop had last van zijn been en ik van mijn rug dus voor beiden was het beter en verstandiger om ons niet uit te sloven. Dus eerst maar eens een bezoekje aan de bakker gebracht en daarna maar gekeken naar de activisten ipv zelf mee toe doen. Wel jammer maar toen we zagen hoe het er aan toe ging bleek dat we een goede beslissing hadden gemaakt.

Nadat de strijd beslist was hebben we eerst maar eens een bakkie gedronken en daarna een hapje gegeten.
Daarna was het tijd om naar Escales te rijden om wederom Camping Les Erables te bezoeken. Daar stonden nog steeds Elly en Leon en met hen gingen we een leuke middag doorbrengen.
Na een bakkie in een heerlijk zonnetje reden we naar Ambleteuse. Daar lag Fort d'Ambleteuse. Het was al voor een deel eb dus we konden daar een heel eind de zee in/op lopen. En dit leverde natuurlijk weer hele leuke plaatjes op.
Daarna ging de tour weer verder naar Tardinghen. Daar lag een heel oud schip dat tijdens eb redelijk droog kwam te liggen. Dus dat was wel de moeite waard om te bezoeken. Wel leuk dat je zo'n heel eind het strand op kan dat normaal gesproken onder water ligt.
Ondertussen was het toch wel tijd geworden voor wat te eten dus gingen we terug naar de camping voor een broodje met een lekker bakkie soep en lekkere kaasjes. Eigenlijk hadden we gehoopt op een mooie zonsondergang maar helaas, we hadden niet genoeg betaald dus was de zon al naar bed en had de regen op ons afgestuurd. Zo jammer.

Vrijdag 3 mei

Deze dag stond in het teken van de V2 raket. Deze was gemaakt om Londen en andere grote steden van de aardbodem te vegen. Gelukkig waren de geallieerden toch oplettend en hebben deze installatie plat gebombardeerd. Wat is blijven staan is wel heel erg indrukwekkend en we hebben dan ook geen spijt van dat we dit allemaal hebben mogen aanschouwen.
Voor we dit museum ingingen zijn we eerst verwend met een heerlijke picknick die goed georganiseerd was door onze kampcommissie.
Broodjes, kaasjes, salade's niets was te gek. Heerlijk.

Daarna kregen we dus de rondleiding door het museum. Het is eigenlijk een soort park waar veel pantser voertuigen staan. Samen met 2 wagons op een stuk rail waar de dwangarbeiders in vervoerd werden naar deze werkplaats. En een hele grote bunker stond er, 22 meter boven de grond en nog een keer 11 meter onder de grond. Daar werden dan die V2 raketten gereed gemaakt om afgevuurd te worden. Nadat een deel van de bunker was vernietigd door de Engelse zijn ze gewoon weer begonnen met opbouwen. Maar toen begonnen ze eerst met het dak van de bunker. Toen die droog was hebben ze hem opgekrikt met stutten en maakte ze de wanden in bekistingen zodat er een verdieping bij gekomen was. Toen die eenmaal droog was krikte ze hem wederom omhoog om er een tweede verdieping onder te zetten en zo gingen ze maar door. Tot ze dus 22 meter boven de grond hadden. Je snapt niet dat het kon.
Deze bunker konden we ook voor een deel in en het zag er gigantisch uit. Het mooie van het park was ook dat ze overal zitjes voor groepen hadden gemaakt en daar stonden dan palen met luidsprekers. Er stond ook een knoppen kast met 4 knoppen en elke knop was dan een andere taal. Zo werd er een deel verteld in het Nederlands wat op deze specifieke plek was gebeurd. Erg indrukwekkend. Toen het afgelopen was zijn we via de Super U gereden. We moesten toch nog vleesjes halen voor de bbq.
Eenmaal thuis was het weer tijd voor een bakkie. De zon was ondertussen gaan schijnen dus dat maakt het toch wel erg aantrekkelijk om deze buiten te gaan nuttigen.
We zouden eigenlijk rond 7 uur de bbq gaan aansteken met zijn allen maar helaas was er een behoorlijke regenbui in aantocht dus werd er toch maar besloten om de bbq een beetje te vervroegen. Dus gezellig op het veld voor de tent was het verzamelen en bracht iedereen zijn eigen bbq mee. De 1 met kolen en de ander nam zijn gasbbq mee. En ook in eten was er best een verschil, de een uitgebreid en de ander eenvoudig. Maar het maakte niet uit. Het was gewoon gezellig.
Helaas gooide uiteindelijk toch de regen wat roet in het water en werd het wat sneller beëindigd dan de bedoeling was. Hoe dan ook, we hebben een hele gezellige week gehad. Het merendeel gaat morgen naar huis en wij gaan morgen nog even Ieper bezoeken.

Zaterdag 4 mei

Vannacht is het behoorlijk tekeer gegaan. Regel, hagel, behoorlijke rukwinden, we hebben alles gehad. Omdat het vertrekdag is voor iedereen was het wel te hopen dat de wind toch niet te ver zou aantrekken. Theo ging redelijk vroeg weg en hoopte dat het een beetje te rijden was. Wij hebben nog even een bakkie gedronken en daarna de afwas nog even gedaan. Toen was het ook voor ons tijd om te vertrekken. We hoefde maar een uurtje te rijden dus dat was gezien de wind wel erg fijn. Om 11 reden we dus alweer de volgende camping op. Voor het mooie iets te vroeg. Op de reservering stond vanaf 12 uur maar ja, wie leest er nu de kleine lettertjes. Wij niet of nauwelijks. Gelukkig mochten we toch naar binnen.
Hup, aan de prik en een bakkie. Na zo'n lange rit ben je er wel aan toe, toch? ;-)

Na het bakkie en de hagelbui die nog even langs kwam zijn we de stad ingegaan. Best groot en ook verzorgt. Helaas hadden we de markt gemist en voor zover we het restant ervan konden bekijken was deze best groot. Na een rondje door de stad zijn we maar eens neer gestreken in een restaurantje. De inwendige mens moet toch verzorgd worden. Joop had een lekker eitje met kaas en ik een roquefort salade. Nou en roquefort zat er in. Daar kon in ieder geval niet over geklaagd worden. Na de lunch zijn we op ons gemak weer naar de camper gelopen om daar een beetje te lezen en te wachten tot het tijd was om weer terug te gaan richting de Menenpoort waar dus elke dat om 20.00 uur de ceremonie wordt gehouden. De ene dag met weinig publiek en de andere dag (vooral in het weekend) met veel publiek. Toen we aankwamen was het al best druk. Gelukkig vonden we nog een plekje onder de poort. Het kwam nl af en toe met bakken naar beneden en dan is het toch fijn als je droog staat. Om 8 uur precies komen er 3 trompettisten naar voren die dan beginnen met de Last Post. Daarna komen dan een aantal vaandel dragers aanlopen met daarachter Pipers en Trommelaars.
Dan blijft het heel stil en is de krans legging. Daarna wordt de Reveille gespeeld en kwamen de vaandeldragers met hun gevolg onder de poort doorlopen naar de andere kant. Daar draaien ze zich dan om en lopen wederom door de poort richting begin punt. Deze ceremonie is in zijn geheel best indrukwekkend.
Na afloop zijn we door het park weer terug naar de camping gegaan.