Oevertjes-belevenissen.reismee.nl

Zomer vakantie in de coronatijd.

Vrijdag 28 augustus

Vandaag is het dan zover. We hebben vakantie. Eerst maar eens een beetje uitgeslapen en daarna koffie gedronken met Leo. Joop haalde daarna de auto zodat we niet steeds heen en weer hoefde te lopen. Want we hadden in de loop van de week aardig wat spullen verzameld wat we mee wilde hebben. Dus hup alles in de auto en richting plein gereden. Ik geef toe, we waren zeker aan onze stappen gekomen met heen en weer lopen maar soms mag je ook gemakzuchtig zijn. ? Campy ingelezen en gelijk alles netjes weg geborgen. Leo vond het leuk om uit te zwaaien dus nog even zwaaien en gaan!!! Eerste stop is Arcen, waar we na een betrekkelijk rustige rit tegen 4 uur aankwamen. De ingang van het park reden we wel even voorbij. Keren en ja,daar waren we dan toch. We waren al door Tineke gespot tijdens het voorbij rijden. Het was heerlijk weer dus we konden buiten zitten in het zonnetje. En als je elkaar alweer een tijd niet gezien heb vliegt de middag en avond ook in een mum van tijd voorbij. Gelukkig hoefde we niet ver te lopen om in ons bedje te belanden.

Zaterdag 29 augustus

Na nog even een lekker bakkie koffie bij Stoffel en Tineke ging het avontuur dan toch beginnen. Omdat Luxemburg de beste papieren had voor zon besloten we om die kant maar eens op te rijden. Tommie stuurde ons via Duitsland en zo kwamen we via 4 landen aan op onze plaats van bestemming. Onderweg nog even gestopt bij de Lidl om even een maaltje in te slaan. We hebben in de vriezer ook 2 maaltjes maar die kunnen mooi dienen als nood. Nu staan we dus in Heiderscheid op Camperplaats Fuussekaul.

Best knap om te zien. Aan de ene kant van de weg plek voor de campers en aan de andere kant caravans, tenten en sta caravans. Ook kun je gratis gebruik maken van de sauna, turksstoombad en zwembad. Alles wel cornaproef dus je mag maar met zijn tweetjes in de cabines. En dat is dan wel weer een luxe. Het zwembad hebben we overgeslagen want onze babyhuidjes zijn niet geschikt voor koud water. En dat was het echt wel. Helemaal als je zo lekker warm bent van de sauna. Wel gelijk even gebruik gemaakt van de douches dus we kunnen er weer lekker fris tegen aan. Eenmaal terug in de camper had is van Els een bericht gekregen met een kaartje hoe Frankrijk er voor de Franse uitzag. Nou dat was iets meer rood dan hoe de Nederlandse ministerie het ziet. eigenlijk een boel meer rood. En aangezien ze het in Frankrijk niet voor niets zo aangeven laten we Frankrijk maar even voor wat het is. Per slot moet je het natuurlijk niet opzoeken. We blijven dus maar even in Luxemburg en gaan Duitsland waarschijnlijk maar verkennen.

Zondag 30 augustus

Vandaag doen we een rondje toeren met Campy. Met de fiets is het bijna niet te doen voor ons gevoel dus gaan we gewoon lekker toeren en zien wel waar we daarna stranden. In het boekje dat we van de camping kregen staan leuke routes dus we gaan eens kijken wat we allemaal tegen komen. Eerste stop is Larochette. Dit dorp stelt niet zo heel veel voor dus na een kleine wandeling gaan we weer verder. Helaas stel ik TomTom in op het verkeerde dorp en komen we er na een half uur achter dat we de verkeerde kant op zijn gegaan. Dus.... keren en weer terug richting Mullerthal. Helaas is de weg in het dorp Waltbillig dat ons dus naar Mullerthal moet leiden afgesloten. Maakt niet uit. We komen nu in Beaufort en zien daar een prachtig kasteel. De keuze is dus snel gemaakt en we gaan gewoon multi culti doen.

Wat een pracht. Als je hier als kind hebt gewoond kon je heerlijk verstoppertje spelen en duurde het volgens mij dagen voor je iemand gevonden had. En je hoefde ook niet naar een sportschool. Wat een trappen zeg. Na een uurtje of 2 hadden we het wel gezien en gingen we onze beloning halen. Een proefglaasje likeur die daar ook verkocht werd. Nou, zo’n glaasje was meer dan voldoende. Ietwat te zoet. Niet eens lekker als afzakkertje na een hele avond wijnen. Maar goed. Het was wel leuk. Omdat we langer over de rit hadden gedaan dan gedacht gingen we toen maar meteen richting Liefrange. Daar konden we staan bij een camping die aan een stuwmeer lag. Luxemburg is heel mooi dus de rit was niet heel vervelend om te maken. We kwamen ook langs een heel leuk dorp, Esch-sur-Sûre maar helaas was er niet een geschikte plek om Campy neer te zetten. Dus maar door. Misschien morgen maar eens bezoeken als we weer op pad gaan? Voorlopig staan we op een leuk plekje in de zon. Na onze
beloning van deze dag, eerste een bakkie en daarna een rosétje maar eens aan de wandel om te kijken of we een beetje bij het water kunnen komen.

Nouou, nee. Althans.. wij dan. We zijn nog in de lui zijn modes en de weg naar het water zag er heel diep uit. En naar beneden houd automtisch in dat je ook weer naar boven moet. We hadden onze energie al verbruikt in het kasteel dus nu maar even niet. Gewoon lekker relaxen bij Campy vonden we een beter plan.

Maandag 31 augustus

We werden gewekt door de regen en zoals het er naar uit zag zou dit het vooruitzicht van deze dag zijn. En ja, daar houden we niet van. Dus toch maar een kijken hoe het in Frankrijk is. Voor zover we kunnen zien heeft Reims een zonnetje en zit niet in het oranje gebied voor zowel Nederland als de Franse site van het Ministerie. Dus tegen half 11 waren we weer klaar voor vertrek en stonden we rond half 2 in de zon op een prima stek.

Eerst hadden we gezocht bij een boer hier vlakbij maar door de oogst waren ze gesloten. Nu staan we op een gratis plek met mooie plaatsen waar je je water kan lozen en opnieuw tappen. Om te fietsen is het hier ook net even te stijl ondanks onze elektrische fietsen. Maar dat gaat deze vakantie helemaal goed komen. We zijn nu alleen even naar het dorp gefietst waar we staan. Jammer genoeg geen winkeltje maar je kan niet alles hebben. Wel kwamen we bij een kerk waar een deel was ingedeeld voor graven uit de 1ste wereld oorlog. Er waren graven van jongens van 19/20 jaar die gevochten hadden voor een oorlog die niet die van hen waren. Triest hoor.

Dinsdag 1 september

Ook nu was het voor vertrek kijken waar de zon zich zou laten zien als we nog willen genieten van die koperen ploert. Dus richting Bourges dus. Het was we een aardig eindje rijden maar dat moesten we er maar voor over hebben. Het was best leuk rijden zo over de B wegen. Nog even gestopt bij een dorpje waar de Seine doorheen stroomde. Best grappig.

Uiteindelijk kwamen we uit bij Mehun-sur-Yevre. Een leuk plekje dat gelegen ligt aan de Canal de Berry. Het was even zoeken hoe we er moesten komen ivm wegafzettingen maar uiteindelijk waren we er dan toch.
Wat een super plek, Lekker rustig aan het kanaal waar we met een beetje mazzel heerlijk aan het water kunnen staan.

Na aankomst lekker in het zonnetje gezeten en later nog even gekeken of er nog iets vinden voor wat betreft betreft geocaching. Het bracht ons 2 caches op. later nog buiten kunnen eten. Heerlijk.

Woensdag 3 september

Omdat we toch een keer ons wasje willen doen gaan we maar een keer op een camping staan. Kunnen we gelijk aan de 220 wat ook handig is om de fietsen op te laden. Dus gekeken waar een leuke camping is en bovenal, of daar de zon schijnt. Want dat is wel het vereiste. Na ruim een uurtje sturen kwamen we dus aan in Mehun-sur-Yevre bij Aire de Camping-car Mehun.

Deze camping ligt aan een meer met een restaurant dus dat moet goed komen denken wij. De receptie is nog gesloten maar er hangt een telefoonnummer aan de deur dus we kunnen ons aanmelden. De dame aan de andere kant van de lijn verteld dat we kunnen satan waar we willen en dat ze om 7 uur vanavond ook van de partij is. Nou, dat doen we dus maar.

Een leuk plekje gescoord en zitten. Niets meer aan doen het komende uur. Behalve natuurlijk een bakkie koffie erbij nemen. Om niet de hele middag te verdoen met nietsdoen toch maar het plaatsje gaan verkennen. Heel veel te doen is er niet maar ze hebben wel een....... terrasje. De rosé is gauw besteld alleen de glaasjes waarin het werd gebracht waren wel lachertjes. Het waren hele kleine wijn glaasjes of grote likeur glazen. Niet wat er in zit denk ik. Maar goed, voor 1,50 verwacht je niet de wereld. En het smaakte niet onaardig. Later bij de camper gebruik gemaakt van onze bbq.

Donderdag 3 september

De camping is alweer uitgestorven. Iedereen die gisteravond binnen reed zijn alweer te werk. Tja, je hebt werkpaarden en sierpaarden. Wij hadden het plan gevat om naar La Chartre te fietsen. Het was maar 15 km dus te doen, dachten we. Nou, bij de eerste heuvel hebben we toch maar het programma gewijzigd. Het zag er naar uit dat we meer hiervan zouden krijgen en dat bracht een ietwat hoge hartslag en we vonden dat toch niet zo’n strak plan. Dus weer terug naar het dorp en daar wat rond gereden. Het blijkt een dorp te zijn dat op de route van Santiago de Compostelle ligt.

Er staat dan ook een best grote kerk met een super leuk oud orgeltje.

Een rondje langs het meer gedaan en dan maar een bakkie koffie thuis gedronken. Later in de middag zijn maar weer op de fiets gestapt om een paar caches te scoren. Het is en blijft een leuke bezigheid. Daarna hebben we ons op het terras getrakteerd op een rosétje met een lekker kaasplankje. Deze keer kregen we wel mooie glazen en een betere kwaliteit rosé.

Vrijdag 4 september

Op Facebook had ik een leuke camping gezien waar genoeg te beleven viel gezien en het was niet ver rijden dus vanmorgen die kant maar eens op gegaan. Eerst Campy even te drinken gegeven en daarna door. De afstand was het niet dus een uurtje later rolde we op CamPing Dun-le-Palestel naar binnen waar we allervriendelijkst werden ontvangen door een Nederlandse eigenaar en zijn vrouw. Er staan dan ook best een aardige hoeveelheid Nederlanders om ons heen wat ook wel weer gezellig is. Na de koffie en een kletspraatje met de buren besloten we om een stukje te gaan fietsen. Op 3 km hiervandaan is een struisvogel farm dus we gaan eens kijken hoe dat er ziet. Nouou, het is wel grappig om te zien. Je meld je in een winkeltje waar van alles te koop is.

Struisvogel eieren die beschilderd zijn, struisvogel paté, struisvogel veren. Je kan je geld wel kwijt. Als je de entree betaald hebt verteld de mevrouw hoe je moet lopen om bij de struisvogels te komen. Achter het hek zijn een aantal velden waar ze dus rondlopen. Eerst kom je bij een kluitje vogeltjes van 8 dagen.
Wat een droppies zijn het dan nog. Bij het volgende veld liep een groepje die op 8 mei het licht zagen samen met 2 jonge emoes. En toen kwamen wat velden waar volwassen vogels liepen. Heel veel stelde het dus niet voor maar het was wel leuk om te zien. En ach,zo zijn we lekker bezig.
Op de terug weg nog even een fles melk gekocht. Want die was ik vanmorgen vergeten te pakken toen we dus ook al in de Intermarche liepen. En nu we 10 amp. hebben kan ik mijn Senseo gebruiken. Heerlijk. Eenmaal terug op de camping drinken we onze koffie waar we ons op verheugd hebben. Ondertussen versieren we de luifel met wat kerstverlichting en tractoren we ons op een rosétje. We hadden al vernomen dat het zwembad water wel koud was maar als je eenmaal door was scheen het heerlijk te zijn. Dus tja, je moet het dan toch ook zelf proberen hè. Nououou, het resultaat was dusdanig dat Joop nu Joshepine is geworden.
Op weg na ons Campy zijn we blijven steken bijneem buurtjes Leen en Arianne en hebben lekker met hen zitten kletsen. Later tot ruim na 12 uur buiten zitten lezen en zitten staren naar een prachtige maan. Heerlijk.

Zaterdag 5 september

Vandaag liet de zon een beetje verstek gaan. De korte broek lieten we voor wat het was en dat was maar goed ook. Na een heerlijk warme dag was het vandaag gewoon koud te noemen. Maar we lieten ons niet kennen dus na de gebruikelijk koffie en thee met verse croissant gingen we de fiets route rijden die we van Alex hadden gekregen. Het begin was gewoon niet lekker. De bewolking hing zo laag dat je de vocht gewoon op je neer voelde dalen maar bikkels als we zijn gingen we gewoon door. Het was een route van ongeveer 30 km dus goed te doen. Via leuke kleine weggetjes die dan weer naar beneden gingen en dan weer omhoog kwamen we aan bij Croizant. We werden regelmatig na gestaard door diverse familie koeien maar dat is altijd leuk om te zien.

In Croizant was het tijd om de chocolade broodjes te nuttigen die we mee hadden genomen en wat toch altijd wel een favorietje is.
Daarna wilde we eigenlijk wel weer terug naar de camping dus de Google tom aangezet met het idee, dan komen we in 1 keer aan. Nou, niet echt dus. Truus had waarschijnlijk niet haar dag want we werden tot 2 keer verkeerd gestuurd dus toen maar de fiets route gewijzigd in de auto route en toen ging het helemaal goed.
Op de camping aangekomen was de zon toch weer een beetje te voorschijn gekomen en was het toch wel genieten. We hadden ons voor vanavond uitgenodigd bij Sandra en Alex dus ik had een makkelijke dag. Het leuke daarvan is dat zij het gezellig vinden als bezoekers lekker met elkaar kunnen kletsen en daarom koken ze regelmatig voor de gasten die dat willen. Gister hadden ze pizza op het menu staat, die je dan af kon halen en vandaag stond er een 3 gangen maaltijd op het menu. Het smaakte heerlijk en ondertussen klets je met de mensen die een tafeltje naast je hebben. Wel op gepaste afstand natuurlijk. Super leuk.
Daarna in Campy waar de kachel ondertussen de boel had warm geblazen een bakkie koffie om uit te buiken.

Zondag 6 september

En dan is dochter lief alweer jarig. 29 alweer. Het is niet alleen dat zij ouder wordt maar wij worden dat ook. Goed het is niet anders, het is zo als het is. We waren van plan om naar de botanische tuin bij Croizant te bezoeken maar gister waarschijnlijk een koude op gelopen dus ging het niet worden. Daarom lekker op de camping gebleven en met de diverse een lekker kletspraatje gemaakt. Aan het eind van de middag nog wel een paar caches kunnen scoren dus dat was ook niet verkeerd.

Maandag 7 september

We zouden eigenlijk vandaag weg gaan maar we hadden nog wat in te halen en ach, het is hier gewoon super gezellig. Dus eerst maar even wat boodschappen gedaan en tegen half 2 nog een keer op de fiets gestapt richting Arboretum de la Sédelle. Deze was een half uurtje fietsen bij ons vandaan dus goed te doen.

Dit is een vallei die in 1986 is ontdekt door Philippe Wanty en deze meneer heeft steeds grondstukken gekocht waardoor het is uitgegroeid tot wat het nu is. Een soort van tuin van 12 hectare. Het duurt tot 2005 voor het zover is dat het opengesteld kan worden voor publiek. Maar dan heb je ook wat zeg. Fantastisch. Nu een wandeling zijn we op ons gemakje terug gepeddeld om samen met Leen en Arianne nog een bubbeltje te drinken. Per slot begon de kennismaking daarmee en hebben we daarmee ook afgesloten. Daarna lekker gegeten en tot ‘s avonds laat de sterren die opdoken begroet.

Dinsdag 8 september

We waren al vroeg op voor ons doen want we wilde op tijd vertrekken. Maar ja, we hadden zoveel gezellige mensen op de camping zodat het eerste bakkie thee ruim een half uur duurde voor deze op was vanwege een gezellige klep met een mede kampeerder en het 2de bakkie toch wel. Er was gister nl een soort van collega van Joop gister gearriveerd en dat leverde toen al een gezellig gesprek op en het vervolg kwam vandaag. Dus we arriveerde pas tegen half 1 in Oradour sur Glane.

Dit dorp werd op 10 juni 1944 verwoest door dat troepen van de Duitse 2e Waffen SS-pantserdivisie het overvielen als vergeldingsactie. Ze dreven de mannen in graanschuren en fusilleerden hen, dreven de vrouwen en kinderen de imposante kerk in waar een doos stond met explosieven, en toen ze naar buiten gingen en probeerden te ontsnappen werden de overlevenden doodgeschoten, en vervolgens ook de rest van het dorp. 642 mensen werden zo in drie uur vermoord en het dorp werd verwoest

Als je zo dit dorp heen loopt is het wel even slikken hoor wat een angst moet daar geheerst hebben vreselijk. Eenmaal weer terug naar Campy hebben we nog even bij de Super U pleisters gehaald want Marietje heeft 2 dagen geleden even het mes getest en die was scherp bevonden. We hadden gelukkig wel wat in de verbanddoos maar die moet natuurlijk wel op peil worden gehouden. Nu op de CP zitten kijken naar alle camperaars die laat binnen komen en de hond in de pot vinden Kortom, we staan vol.

Woensdag 9 september

Vandaag rijden we richting Dirac. Dit is een gratis CP. Ik had gelezen dat daar ook een bus halte was die je in 30 minuten naar Angoulême bracht En dat dit een heel leuk plaatsje was. Dus huppetee op weg om er een uurtje later neer te strijken Het was een keurig aangelegde CP met 2 goed onderhouden invalide wc’s. Handig want zo heb je 2 vliegen in 1 klap. Er was ook een oid school gebouw naast waar nu ipv een school een bakkertje in zat en een winkeltje waar je andere locale producten kon kopen zoals groente, kaas, jammetjes, vlees ed. Best handig dus als je nog wat nodig hebt. Om in de stad te komen was nog wel even een dingetje. De bus reed niet al te vaak en het was ook nog een soort van schoolbus. Deze had wel 5 verschillende tijdstabellen. Grote vakantie, kleine vakantie, geen vakantie, bepaalde dagen in de week en 1x per dag op alle dagen in de week. Voor we er eindelijk uit waren pffff.

Maar goed, uiteindelijk waren we er toch. Het is een leuk stadje met leuke straatjes maar zoals altijd waren we er op het verkeerde tijdstip. Het was nog voor 3 uur en dan zijn de meeste steden gewoon dood. Alles is nog gesloten ivm de lunch.. En het was best druk wat we normaal heel gezellig vinden maar door Corona zijn we er iets minder happig op. Nog even in de VVV gevraagd hoe laat de bus terug ging en daarna lekker op het terras mensen zitten kijken.
Ze had de tafeltjes dus danig ver uit elkaar gezet dat we ons helemaal veilig voelde. Om 5 uur gingen we maar eens naar de bus want die zou er tegen kwart over 5 komen. Nou, al wat er kwam, heel bussen maar niet die van ons. Mevrouw VVV had de verkeerde tabel bekeken en hij kwam pas om kwart over 6. Achja, je maakt zo wat mee. In het winkeltje bij de CP stokbrood en kaasjes gekocht dus we hadden weer te eten. Het was er ondertussen vol gelopen met Franse campers. Alle plekken waren bezet en er zijn daarna nog 4 stuks voorbij gekomen. We blijven ons verbazen dat die Fransen nog zo laat een plekje gaan zoeken.

Donderdag 10 september

Vandaag maar een op zoek naar een CP die aangesloten is bij France Passion. Dit is een soort van vereniging van meestal locale boeren die gratis plekken aanbieden en dan hopen dat je hun waren, kaas, wijn, groente ed kopen. We wilde naar de plaats Cognac en op 15 min fietsen zat er dus een bedrijfje waar je op zijn weilandje kan staan. We werden begroet door een sympathieke meneer en zijn 2 honden. Ik vroeg hem of we ook cognac bij hem konden kopen en hij gaf aan dat we om 5 uur maar even moesten kijken of hij dan thuis was. Okiedo, dus na de koffie fietsen uit de garage gehaald en richting Cognac gepeddeld.

Best een leuk plaatsje dus we hebben ons er wel vermaakt. Later nog lekker bij Campy gezeten waar we aan het eind van de middag door de hond werden gewaarschuwd dat de baas er weer was. Dus hup, op naar de proeverij.
We hebben dus 2 heerlijke flessen cognac gekocht en een gezellig uurtje gehad. Cyril sprak een beetje Engels wat samen met ons beetje Frans een heel leuk gesprek vormde. Na het eten konden we tot laat buiten blijven zitten omdat je heerlijk uit de wind zat. Af en toe kwam de hond even buurten dus helemaal leuk.

Vrijdag 11 september

Op naar ons volgende plekje. Nu maar weer een echte camping want er waren wat spullen die opgeladen moesten worden. Batterij van de fiets, camera, tandenborstel. ? Dus even op zoek gegaan naar een leuk plaatsje en uitgekomen op Saintes. Hier rolde we na 3 kwartier rijden binnen op de camping van de commune. Ziet er niet heel slecht uit maar het sanitair kon wel wat opgeknapt worden. Het is een ietwat verouderd. Maar goed, we staan enkel is 5 min fietsen en dan ben je in het centrum. Ze hebben een prachtig oude basiliek, er stond een raar modern ding naast, en ook nog een arena.

Gelukkig kon je die van achter het hek ook bekijken want om daar nou door heen te dwalen had ik niet zo’n zin in.
Dit stadje heeft fietspaden wat best uitzonderlijk is. Ook zagen we best veel locals fietsen dus er is hoop voor ons als fietsende vakantiegangers. Via een omweg, sommige noemen dat ook wel verdwaald zijn, kwamen we per ongeluk bij een supermarkt en hebben we gelijk maar vlees voor vanavond gekocht. Mag Joop even piepen en warm ik de ratatouille even op.

Zaterdag 12 September

We zijn bijna bij de kust. Via FB had ik een camping door gekregen die net onder La Rochelle ligt. Camping Au Port Punay in Les Boucholeurs.

Lekkere ruimen plekken en een super team die het runt. Eigenaresse is Nederlands en haar man weten we eigenlijk niet. Hij spreekt best goed NL maar net als vrouwlief ook perfect Frans. Er zit een zwembad bij met een Joop goedgekeurde temperatuur. ? We kwamen er even na 12 uur binnen vallen en hadden mazzel. Mensen voor ons waren terug gestuurd met het verzoek om na half 1 terug te komen en wij mochten door rijden. Altijd fijn. Uiteindelijk kregen we een leuk plekje met een Nederlands stel als bijna buren. Campy zijn stekker in zijn hol en.....toen was er koffie. Na de koffie op de fiets richting boulevard.
Lekker fietsen langs het strand. Vlakbij de camping nog een bordje oesters gesnaveld en toen richting zwembad.
Heerlijk. ’s Avonds tot laat buiten kunnen zitten.

Zondag 13 september

We zijn alweer op de helft. Wat gaat de tijd hard. Eerst bij de receptie een muntje voor de wasmachine gescoord en gevraagd of we een dagje extra kunnen blijven. Het is hier zo fijn dat we er nog een relax dag tegenaan gooien. Wasje gedaan en na het ophangen op de fiets gestapt richting boot. Even lekker varen. Om dat te kunnen moesten we wel eerst even 3 kwartier fietsen richting Fouras. We waren er om 1 uur dus konden nog wel 6 oestertjes scoren alvorens de boot op te gaan. We hadden mazzel want we stonden redelijk voor in de rij en hadden dus een top plaats op de boot. Helemaal aan de achterkant dus niemand voor ons die het uitzicht kon bederven. We voeren richting Fort Boyard en om het eiland d’Aix heen.

Lekker een uurtje genieten dus. Eenmaal terug weer even lekker bij het zwembad gelegen en onder een heerlijke douche gestaan. ’s Avonds gegeten in het restaurant dat na vanavond weer zijn deuren sluit. Het seizoen is wat dat betreft alweer over. Nog 2 weken en dan gaat de camping ook alweer dicht.
Angelique gaf aan dat ze voor haar gevoel net begonnen zijn en nu alweer dicht moeten.

Maandag 14 september

We hadden voor vandaag besloten dat het een lekkere luier dag moest worden. Dus niet te vroeg opstaan en vooral geen inspanningen. Dus maar even na de thee/koffie een witwasje gedaan en Joop was nog even aan Campy wezen poetsen. Daarna gewoon even relaxed wezen fietsen en toen maar neer gestreken bij het zwembad.

Rond 5 uur hadden we dat wel gehad en na het douchen gewoon lekker bij Campy gezeten. Omdat we wel ergens wilde eten tegen half 8 maar eens op de fiets gestapt om te kijken waar we iets konden snavelen. Helaas was het restaurant wat Angelique aanbevolen had nog gesloten en besloten we om bij een tentje op het strand te gaan eten.
Bij het bestellen kwamen we er achter dat we alleen tapas konden eten maar daar ze zeevruchten hadden was dat niet zo’n heel groot probleem. Flesje wijn erbij en dan is het al gauw goed. Op deze manier hebben we heerlijk genoten van de ondergaande zon.

Dinsdag 15 september

En tja, dan moeten we er toch maar aan geloven. Het zit er op en we trekken het binnen land maar weer in. Was ook niet zo heel erg hoor want aan de kust was er een hele dikke zee mist gekomen wat het niet zo heel erg lekker maakte. Gelukkig kwam tijdens het rijden de zon weer te voorschijn en was het weer heerlijk. We hadden besloten om maar weer eens te gaan slapen bij een boer die ik via France Passion had gevonden. Dit keer een geitenfarm. Dat leek ons wel leuk. Nououou, dat viel een beetje veel tegen. De mevrouw was wel aardig maar het was een zooitje!!! De kippen die er rond liepen waren kaal, het stonk er en er stierf er van de vliegen. Beiden hadden we zoiets van “moeten we hier staan.??”. We waren te verbouwereerd dat we er foto’s van hebben gemaakt. We hebben toch wel wat gekocht bij haar in de form van een kaasje en een patétje maar zijn daarna maar weer rap verder gegaan. En zo kwamen we in St. Benoit du Sault. Best een leuk dorpje en bij de CP hadden we nog een leuk uitzicht ook.

Nadat we ons hadden geïnstalleerd en een bakkie koffie op hadden zijn we op ons gemak door het dorp gedwaald.
We kwamen ook nog op een achterafje een Tabak/Bar tegen. Een klein pleintje maar wel leuk en om de middenstand te steunen en als dank voor de gratis CP namen we nog maar een wijntje. Voor 1,50 per glas kan je niet krom liggen.
Daarna weer verder richting Campy. We kwamen er ook achter dat de bakker op de hoek zit dus dat is fijn voor morgen ochtend. Terwijl we zaten te genieten van de ondergaande zon zagen we wel wat jeugd iets verder op het muurtje zitten. Maar ze waren niet lastig en gingen tegen 8 uur naar huis dus toen hebben we nog tot zeker 11 uur buiten kunnen zitten. Heerlijk lezend met een borreltje en een nootje. Jongens, wat hebben we het slecht.

Woensdag 16 september

We hadden besloten om vandaag een stukje van een route te doen uit het boek dat ik van Mark had gekregen met de kerst. Dus we vertrokken richting Le Blanc waar de route van die dag zou vertrekken. Vandaar uit reden we richting Etang de la mer Rouge. Maar ja, als je dan de verkeerde afslag neemt kom je niet waar je eigenlijk wel wilt zijn. Nouja, de rit op zich was leuk en we kwamen bij La Gabrière wat ook een leuk meertje had. Daarna door naar Ciron waar we een Château op de heuvel zagen liggen. Chateau de Romfort wel te verstaan.

Ook niet verkeerd. Daarna via allerlei smalle weggetjes naar Argenton-sur-Creuse. Dat was het eind doel in het boek. Dat de weg er naar toe was afgesloten......alla daar konden zij niets aan doen. Maar dat het een plaats van niets was nou dat was toch wel een beetje een teleurstelling. Op de CP was eigenlijk niets, maar ja, dat hebben we al vaker gehad dus dat is niet zo heel erg. Op de parkeerplaats stond naast de campers die er al waren een auto vol met zooi. Gewoon een dakloze die als huis zijn auto had. Als hij moest rijden gooide hij zijn troep van de bestuurders kant naar de bijrijderskant war zijn bed was en fiesaversa. Best lachen maar toen hij eerst door de gendarmerie en daarna door de gemeente handhaving was aangesproken en hij van frustratie als maar rondje rond zijn auto liep hadden we het wel gezien. Ons fiets rondje eerder was ook al tegen gevallen dus we gingen er maar weer vandoor. En zo kwamen we een half uurtje later aan bij Bazaiges.
Een CP waar ook niet zo heel veel was maar we stonden er wel veel leuker. Bomen, een visvijver, een kruis van de bekende looproute en een grappig dorpje op fiets afstand.
Een goed upgrate om de nacht door te brengen. Later op de avond zagen we het nog weerlichten dus dat was ook leuk om te zien. Wel weer jammer waren de hoornaars die we later op de avond wel hoorde maar niet zagen. Toen Joop even naar binnen ging kon hij zich gelijk uitleven op 3 van die krengen die mee naar binnen waren gekomen. We zijn dan ook leger maar naar binnen gevlucht.

Donderdag 17 september

We wilde weer een stukje opschieten dus reden richting Bourges. Even daaronder had ik een leuk plekje gezien waar ook een abdij voor bezichtiging open was. Dus na een uurtje of 2 sturen kwamen we aan bij Bruère Allichamps. Niet was een plek van de Camping Cars Park. Dat houd in dat er een plek is voor pashouders hiervan. Er is elektriciteit, mogelijkheid tot het storten van vuilwater en chemisch toilet en het vullen van schoonwater. Helaas was dat laatste stuk waardoor het lozen van de wc ook niet ging lukken. Een mede camperaar zou hierover bellen maar we hebben nog niemand gezien. Denk ook niet dat het wat gaat worden. Maar ja, wij zijn op de fiets richting Abbaye de Norlac gegaan om een mooie abdij te bezoeken. Het zag er niet verkeerd uit en zo hebben we toch de middag op een leuke manier volgemaakt.

Vrijdag 18 september

Na een heerlijk nachtje slapen zijn we tegen 10 uur er maar weer vandoor gegaan deze keer ging de reis richting Auxerre.we willen nu toch wel redelijk grote stappen maken zodat we volgende week weer buiten Frankrijk zijn. Van Els krijg ik steeds een update welke departementen door Frankrijk rood worden verklaard en dat gaat best hard moet ik zeggen.

We staan nu in een Frans Oranje departement en gaan dus ook nergens iets eten en drinken. Boodschappen hoeven er niet gehaald te worden dus dat scheelt. We zijn wel lekker door de stad gefietst die trouwens prachtig is. Er staat een schitterende Basiliek die best wat weg heeft van de Notre Dame van Parijs.

Ook de kerk zit er heel mooi uit. Daar zijn we niet binnen geweest omdat ze er bezig zijn met restaureren. We komen zeker een keer terug om de stad beter te bekijken. Op ons gemak terug naar de camping gereden. Daar waren de zigeuners bezig met een kampvuur dus kregen een beetje scouting ideetjes. De zigeuners laten de andere gasten met rust volgens de camping eigenaar dus dat geloven we maar. Zij zijn er zelf in ieder geval niet blij mee daar ze niet betalen. Ze zijn al een keer bedreigd en de politie doet er niets aan. Best jammer voor ze. Maar voorlopig zitten we heerlijk.

Zaterdag 19 september

Na een voor ons doen een behoorlijke trip van ruim 5 uur komen we aan in Verdun. Voor het mooie eigenlijk te laat. Het feit dat het zo lang duurde kwam omdat er een we* omlegging op ons pad kwam waar we niet op gerekend hadden. De parkeer plaats waar we moesten overnachten viel ook wat tegen dus besloten we om nu maar door te rijden en en het voor de volgende keer te bewaren. We hadden een camping op een uurtje door rijden gespot die goede revieuws had en dus besloten we om maar door te rijden. De camping lag in het plaatsje Matton-Clermont en er werd lovend over gesproken. Dus toch maar even door gereden. Nou er was niets te veel over gezegd. Het was idd een leuke camping.

Het enige dat ontbrak was de sauna die wel in het nog in het verhaal stond maar onder tussen was opgedoekt. Een beetje jammer want daarom hadden we ze juist geselecteerd. Ach ja, je kan niet alles hebben en voorlopig hadden we toch weer een leuk plekje gevonden. Bij de ingang stond dat de eigenaar er pas om half 7 zou zijn en dat je gewoon een plekje kon zoeken dus dat deden we dan ook maar. We reden de camping op en vonden een leuk plekje naast een Nederlander met een schat van een labradoodle genaamd Tommie.

Na de kennismaking was deze hond niet meer bij ons vandaan te slaan. Nadat we alles hadden geïnstalleerd was het tijd voor een wel verdiend rosétje. Omdat het al wat laat was voor ons doen zijn we na aankomst niet meer weggegaan gewoon lekker lui genieten van het zonnetje. Rond 7 uur gingen we maar eens naar de receptie waar we ook een sleutel kregen voor een privé huisje dat achter de camper stond. Best lekker want nu hadden we een eigen wc en douche.
Tegen 8 uur maar eens begonnen met het eten maken. Omdat het in Campy best warm was deze keer gewoon met de cadac met daarop de hapjes pan. Zo kon ik onder getrokken genieten van het heerlijke weer.

Zondag 20 september

We hadden besloten dat het vandaag maar weer eens tijd was voor een relax dag. Dus gewoon lekker uitslapen en daarna buiten in de zon het gebruikelijke thee/koffie momentje. Met ondertussen het kroelen van Tommie die het leuker vond bij ons dan bij zijn baas. Maar.... ondanks dat hij zich liet vertroetelen bij ons hield hij zijn baas haarscherp in de gaten. Dus toen zij riem ook tevoorschijn kwam was hij meteen aanwezig om uit gelaten te worden. Daarna vertrok het duo en hadden een leeg veld naast ons. Omdat helemaal niets doen niet in ons aard was stapte we toch maar op de fiets voor een rondje in de omgeving. Het is hier best nog heuvelachtig is gingen we als een speer naar beneden richting Cagnan. Maar voor we daar kwamen hebben we eerst de kerk in ons eigen dorp bewonderd.

Naar binnen konden we niet ivm de dienst maar de buitenkant zag er imposant uit. Daarna weer verder naar beneden. Allen houd het wel in dat als je naar beneden gaat je toch ook weer naar boven moet. Gelukkig vonden we een andere weg die een beetje om de berg heen ging en we dus niet zo’n hele lange klim voor onze kiezen kregen. Deze weg ging meer geleidelijk. Wat een mazzel. In het dorp waar we zaten was nog wel een weg naar het dorp Les Deux-Villes en terwijl we al begonnen aan de afdeling besloten we nog maar even die kant op te gaan. Zo, dat viel tegen zeg. We moesten nu een behoorlijke klim beginnen van uit min of meer stil stand. Zelfs met onze top fietsen was dat een beetje teveel van het goede. En eenmaal op de top zagen we eenafdaling die er niet om loog. En zoals eerder al vermelde is naar beneden automatisch weer naar boven. Enne, hadden we niet een relax dag ingebouwd? Ja, idd. Dat hadden we. Dus weer naar beneden en op naar de koffie bij ons Campy. Heerlijk relaxen in de zon(schaduw) want het was behoorlijk warm geworden. Vanaf ons plekje hadden we zicht op de kinderboerderij en dat was best leuk want de kindjes die hier blijkbaar regelmatig staan zagen we met van alles langs komen richting boerderij. Hooi, kruiwagen, hooivork, ze vermaakte zich opperbest.

Later zijn we toch maar even die kant op gefietst en nog een stukje verder maar toen kwamen we op een pad dat niet geschikt was voor onze fietsen. Hier was het meer werk voor een ATB-fiets, dus maar weer terug om vervolgens op het terras van de camping neer te strijken tegenover het speeltuintje dat er ook was. En zo hebben we ons prima vermaakt door naar de kindjes te kijken die daar lekker aan het spelen waren.

Maandag 21 september

Vanmorgen bij het ontwaken was het tegen half 9 nog maar 13 graden maar ja, binnen thee drinken is natuurlijk geen optie. Dus toch de zonnestralen op gezocht die door de bomen schenen en daar geprobeerd voor te stellen dat het best te doen was om buiten te zitten ook nog even gedoucht in onze privé douche die best lekker was. We ontdekte dat we toch niet zo’n bikkel waren als we hoopte dus na de thee toch maar begonnen met opruimen, waren we tenminste in beweging ? Toen het meeste alweer op zijn plek lag/stond nog even een bakkie en toen weer op pad. Nu richting Dinant (België). Hier zijn we 31 jaar geleden als eens geweest en vonden het toen een heel leuk stadje. Het was maar een uurtje rijden dus tegen half 12 waren we weer op het volgende stekje. Het plekje wat we hadden gevonden was wel een gewone parkeerplaats wat in hield dat camper gedrag niet was toegestaan. Mmmm, straks maar een bedenken of we dit wel willen. Eerst maar gewoon lekker dwalen door deze stad. We kwamen een pracht van een kerk tegen en natuurlijk moesten we even naar binnen om te kijken of het er binnen net zo mooi uit zag als buiten.

Tevens zagen we op heel veel plaatsen saxofonen staan. Deze waren door diverse landen ontworpen en zagen er prachtig uit.
Langs de Maas is het leuk lopen en natuurlijk leuk zitten. We kwamen dan ook een leuk terras tegen waar we van de eerste lunch van deze vakantie hebben genoten. Heerlijk. Ondertussen ook maar bedacht dat we hier niet bleven maar door gingen rijden richting Nederland. We hadden op Facebook een leuke camping gezien in het Geuldal, dus op naar Maastricht waar de camping vlakbij was. Daar kwamen we dan om 4 uur binnen rollen. Even aanmelden en daarna stonden we best snel op ons plekje. Stoeltjes buiten en genieten van de laatste zonnestralen die op dit plekje schenen. Joop ging later nog even kijken bij het restaurant kijken of de zon nog scheen op het terras en laat dat nou nog zo zijn. Wat een geluk, konden we toch nog even genieten van het zonnetje. Deze avond vroeg naar binnen want het werd best snel fris en dat was iets wat we niet meer zo gewend waren.

Dinsdag 22 september

Hieperdepiep hoeraaaa. Joop is jarig. Dus dat betekend cadeautje en heel veel apjes met felicitaties. Harstikke leuk natuurlijk. Na de koffie maar eens op de fiets gestapt voor een knoop punten route. Deze keer richting Margraten. Altijd al eens willen kijken op de Amerikaanse begraafplaats. Eenmaal in Magraten streken we eerst neer bij een restaurantje om ons te verwennen met koffie/thee en een stuk vlaai. Je bent per slot van rekening jarig of niet. Daarna op zoek gegaan naar het Memorial. We zijn wel in Normandië daar geweest maar nog nooit in Nederland en als je er dan toch bent is het een mooie gelegenheid.

En ook nu best weer indrukwekkend. Na een tijdje rond gelopen te hebben zijn we maar weer verder gefietst.

En laten we nou toch heel toevallig aan komen in Valkenburg!!! Wat een straf is dat. We zijn daar al diverse malen geweest en het blijft een leuk stadje/dorpje (geen idee). En tja, dan is een terras wel heel verleidelijk. Dus natuurlijk gestopt voor een rosétje. Heerlijk om te zien hoe mensen zich uitdossen om sportief te lijken en dan toch eigenlijk de plank mis slaan. Maar ach, iedereen doet gewoon wat hij zelf prettig vind net als wij. Na het rosétje weer verder richting Campy om daar lekker te genieten van de zon en een bakkie koffie. We hadden bij het restaurant op de camping willen eten maar volgens berichten op internet zou deze gesloten zijn. Mmmm dat is dan weer minder. Maar goed, er moest nog afgewassen worden dus dan konden we gelijk even kijken of de berichten gelijk kregen. En gelukkig voor mij, nee dus, ze waren gewoon over. Gelijk maar even voor 7 uur gereserveerd. Zo konden we toch nog even genieten van de zon en de douche. 's Avonds hebben we genoten van zoervleisj. Per slot van rekening is het altijd leuk om streekgerechten te eten.

Woensdag 23 september

Ook vandaag werden we wakker met een zonnetje. Zo heerlijk dat het er nog is eind september. Natuurlijk is er ze er het hele jaar door op de momenten dat ze zelf wil schijnen maar het is toch fijn als je er van kan genieten vroeg in de ochtend om wakker te worden in de stralen van de zon. En te weten dat het eind van de week toch echt over is. Het lijkt wel of je er dan nog veel meer van geniet. Maar goed. Tegen 10 waren we weer gereed voor vertrek dus gingen we richting Schijndel om maar even bij Camping zaak de Wit binnen te waaien. Even kijken of er nog iets was wat we wel konden gebruiken. Tegen de tijd dat we buiten stonden waren we niet zo veel armer als de eerste keer dat we hier binnen kwamen. Na ons bezoekje aan de Wit reden we richting Linden waar we zouden gaan staan. Het is een jachthaven en daar is het altijd leuk om te overnachten. Na de gebruikelijke aankom koffie/thee zijn we op de fiets gestapt voor een rondje Kraaijenbergse Plassen. Voorwe het dorp uit waren kwamen we een monument tegen van Margret Garden. Schitterend.

Ik had via de knooppunten route daar een rondje omheen gemaakt. Jammer dat je voor meeste tijd absoluut niet langs deze plas rijd. Maar goed, we waren lekker bezig. Helaas kregen we ondertussen wel wat druppels op ons hoofd. De eerste sinds het begin van onze vakantie!!!!! Kan je na gaan. Na ons rondje even een tussenstop gemaakt bij Campy om te wachten tot het droog werd om vervolgens even op bezoek gegaan bij de Jumbo in Cuijk. Als je er voor 20 euro had besteed kreeg je 4 appelvlappen cadeau. En aangezien we Theo en Marieke komend weekend treffen in Zeewolde hebben we gelijk wat lekkers bij ons. Na de boodschappen nog even buiten gezeten met uitzicht op de jachthaven. Helaas was het door de wind na verloop van tijd toch niet zo lekker meer en besloten we om toch maar binnen te gaan zitten. Tegen 8 uur ontdekte Joop dat het eigenlijk toch wel lekker was buiten en zijn we nog maar even het terras opgeschoven voor een wijntje met als uitzicht zonsondergang en een zwanengezin dat het ook wel erg leuk vond hier in de haven.

Donderdag 24 september

Voor het geval dat julie dachten dat onze vakantie als een nachtkaars uit ging kan ik jullie vermelden dat dit niet het geval is geweest. We hebben als toetje een heerlijk rustig weekend gehad. Donderdag zijn we aangekomen op het
NCC terrein de Distel in Zeewolde. We hebben heerlijk gefietst, 's avonds gekaart met Theo en Marieke die vrijdag ook het terrein op kwamen rollen. Zaterdag hebben we na het fietsen die zelfde fietsen ontdaan van het stof dat
ze hadden verzameld tijdens de vakantie. Zondag zijn we in de loop van de ochtend naar huis gegaan en tegen half 2 waren we dan ook weer op honk.
We hebben een heerlijke maand gehad en als het Mister Positivo Emiel Ratelband was gelukt zijn leeftijd te verlagen had ik mijn best gedaan om mijn leeftijd te verhogen. Want het lijkt mij heerlijk om nu al met pensioen te gegaan
zodat we ipv een maand minstens een half jaar op deze manier de dagen door te brengen.
Ik dank jullie voor jullie aandacht en hoop dat jullie met plezier mijn verhaal heb gelezen en onze reis heb gevolgd.
Ben bang dan ik moet zeggen "tot volgend jaar". Maar als het lukt gaan jullie nog wel weekendjes weg van ons lezen. :-)

Stoffel en Tineke

heerlijk om jullie belevenissen te lezen , fijn dat we mee kunnen reizen zo !!
We kijken uit naar de volgende mail .
Groetjes en liefs

Marijke

Lekker zitten te genieten van jullie eerste week. Hou het vol en blijf genieten.
Om jullie een beetje blij te maken, groeten uit nu wat nattig en fris Den Helder. (-;

Stoffel en Tineke

zo hier heerlijk in het zonnetje, buiten dus , zitten genieten van koffie en jullie mail !!

Marijke

Weer lekker mee genoten van jullie belevenissen. Ik zeg .... ga zo door!!!!!

Stoffel en Tineke

een aparte belevenis in oradour sur glane he !
We hebben er stil doorheen gelopen .

S

wat gaat de tijd toch snel he als het leuk is , maar in ieder geval hebben jullie ondanks de corona toch een fijne vakantie !!!

Stoffel en Tineke

als ik het goed begrijp sluiten jullie de vakantie af in Zeewolde, veel plezier met zn 4 tjes en ik duim voor mooi weer !!!

Stoffel en Tineke

jullie hebben het heerlijk gehad .
Bedankt dat we weer mee mochten genieten , en als het kan maar weekenden weg in Nederland.
Want Frankrijk zal er voorlopig niet in zitten ben ik bang .
Tot snel en dikke kus , nu nog uit Duitsland.

Marijke

Zo, eindelijk even het laatste stukje van jullie vakantie zitten lezen.Je kent het hé, druk druk met allemaal dingen.
Ik ben blij dat het zo goed is bevallen en als jullie gewoon door gaan met ademhalen komt die pensioen leeftijd vanzelf dichterbij. Heb je tenminste nog iets om naar uit te kijken.
Tussendoor lekker nog wat tripjes maken en dan schiet de tijd vanzelf wel op.
Ik moet zeggen dat de tijd als pensionado wel twee keer zo snel gaat hoor!
Welkom thuis in ieder geval.