Oevertjes-belevenissen.reismee.nl

Haven Experience Brielle

Vrijdag 13 september

Voor de verandering hadden we deze vrijdag vrij genomen. Dus we konden lekker op ons gemak opstarten. Koppie thee, krantje lezen, bakkie koffie en tegen 9 uur gingen we op pad.
Eerst even langs Winkel om te kijken of ons cilinderslot van de deur binnen gekomen was. Helaas pindakaas. Nog niet.
Dus door naar IKEA. Even een lade die we teveel mee genomen hadden van de kledingkast terugbrengen en 8 plankjes voor Jitze meenemen.
Daarna door naar Brielle waar we rond half 1 aankwamen. We waren niet de eerste maar ons plekje was nog vrij. Op dit NCC terrein zijn 2 camperplekken waar de grond dus wat harder is dan de rest van het camping.

Nadat we geïnstalleerd waren en al diverse mensen gedag hadden gezegd zijn we op de fiets naar de Jumbo gereden om wat boodschappen te doen. De Pont voer vandaag niet dus even via een omweg naar Brielle. Boodschappen doen en weer terug. Helaas staat de zon al niet meer zo hoog dus om in de zon te kunnen zitten moeten we bijna op het midden van het veld gaan zitten. Zo gezegd zo gedaan met het gevolg dat we als een soort ontvangst comité fungeerde.
Gezellig zwaaien naar iedereen die binnen komt. Tegen 4 uur kregen we versterking van Coos en Monique en onder het genot van een kop koffie gaan we door met zwaaien. Later schuiven Elly en Leon aan en zijn we compleet.
Na het eten pakken we de glazen en lopen we richting tent voor het welkoms woord en het daarbij behorende drankje.
Lekker bijpraten met iedereen. Na een uurtje vonden we het wel weer leuk geweest en gingen we met zijn 6-en een spelletje kaart doen.

Zaterdag 14 september

Vandaag gingen we richting Futureland. De naam zegt het al, dit is en informatiecentrum dat bezoekers graag van achtergrond-informatie voorziet over de huidige en de toekomstige haven. Wat van oorsprong dé hotspot over de aanleg van Maasvlakte 2 is, groeit uit tot de plek waar de modernste haven van Europa tot leven komt.
Om daar te komen ging een deel van ons op de fiets en de rest stapte in de auto. Joop en ik hadden ons opgesplitst. Joop reed met Monique en Coos mee en ik met Elly en Leon.

Het was een kwartiertje rijden en toen waren we er alweer. Nu was het wachten op de boot die ons zou brengen langs de reusachtige containerschepen, tegen de hoge terminalkades en langs het grootste offshore center in ontwikkeling.

De middag zou gevuld worden door een bustour over het terrein. We waren al op gesplitst in 2 groepen en onze groep moest de bus delen met mensen die losse tickets hadden gekocht. Echter was er bij de receptie iets verkeerds gegaan waardoor een aantal stoelen dubbel waren geboekt.Gevolg, een deel ging op pad en de rest had het nakijken. Gelukkig werd het goed gemaakt met koffie of thee met gebak van het huis en werd er een extra bus met gids geregeld.
Ook deze gids wist heel veel te vertellen wat er allemaal gebeurde op dit grote bedrijven terrein. We mochten 2 bedrijven van dichtbij bekijken en zo zagen we hele grote buizen liggen wat de staanders waren van de windmolens die op zee werden gezet.
Deze zijn zo groot dat we daar bijna met de bus doorheen konden rijden.
Daarna reden we verder en zagen wat een groot natuurgebied er nog naast lag en hoe groot het strand was wat gewoon open is voor publiek. Je kan hier gewoon heerlijk fietsen.
Aan het eind van de rondrit gingen we nog bij een Terminal naar binnen en zagen we hoe grote containers werden verplaats door wagens die zonder berijder over het terrein reden en zorgde dat deze op de juiste plek kwamen en door kranen werden opgepikt en op de juiste boten terecht kwamen. En ook de kranen waren onbemand. Deze kranen werden vanuit een kantoor bestuurd waar mensen zaten die elk zo'n 3 a 4 kranen bedienden via beeldschermen en joysticks.
Hiermee was er een eind gekomen aan de rondleiding op Futureland en reden we weer terug naar de camping.
Hier konden we nog even genieten van de zon en een wijntje al vorens we naar een ander deel van de camping verhuisden voor een gezamenlijke BBQ.
Dit is altijd heel gezellig, Je spreekt elkaar dan onder het genot van een hapje en een drankje en hoort de verhalen van de diverse vakanties. Na afloop gingen we nog even bij Monique en Coos in de caravan een kaartje leggen.

Zondag 15 september

Deze ochtend werden we getrakteerd op een stadswandeling door Brielle. Deze werd geleid door 2 dames die zich helemaal ingelezen hadden over hoe het allemaal was geweest ten tijden van de 13de eeuw en later.

We gingen in 2 groepen zodat de uitleg voor iedereen verstaanbaar was. Halverwege kwamen we elkaar weer tegen dus dat maakte het natuurlijk weer heel gezellig.
Later was het weer verzamelen op de camping voor de koffie en thee met wat lekkers waarna de sluiting werd gedaan.

Ondertussen was het heerlijk warm geworden en hebben we een deel van de middag lekker in de zon doorgebracht. Gezellig pratend met een ieder die langs kwam. Zoals we op vrijdag de meeste hadden binnen gezwaaid deden we dan nu weer tegen gesteld.
Doeiiiii, het was weer gezellig, tot de volgende keer!!!!!!!!

Tineke En Stoffel

Weer een super weekend dus , wat is er toch veel te zien he !!!