Oevertjes-belevenissen.reismee.nl

Shakespeare leren kennen via de NCC

Vrijdag 23 augustus

Vandaag gaan we richting Vledderveen. Dit weekend zouden we een stuk gaan zien van Shakespeare. We hebben er weer heel veel zin zoals eigenlijk elk weekend dat we met onze gouden koets weg gaan.
We gingen voor het eerst over de Afsluitdijk sinds ze er mee aan de slag zijn gegaan dus het was even afwachten hoe en waar de files zouden beginnen.
Nou, de eerste file kwam niet door de werkzaamheden maar door de brug die open stond. Daarna de wegversmalling en voor het gemak nog een keer de brug tegen. Al met al een vertraging van een uur. Maar goed, we zijn op weg en uit eindelijk kwamen we in de buurt van Vledderveen. Toen we er bijna waren kregen we van Theo bericht dat we tijdelijk ergens anders heen moesten omdat een caravan de doorgang naar het terrein had versperd. Ze hadden de bocht te krap genomen en de caravan was daardoor met 1 wiel in de greppel gekomen. Niemand kon het terrein op of af. Gelukkig konden we op het erf staan van de boer waar hij eerst had gewoond en daar stonden al meer NCC-ers. Dat was dus al een gezellig samenzijn.
Na een uurtje kregen we een seintje dat we konden komen dus in kolonne op naar de tijdelijke camping. Tijdelijk in de vorm van dat het normaal gesproken gewoon een terrein die wordt gebruikt om de schaapjes te laten grazen.

Na het eten moesten we ons om half 9 verzamelen voor de opening. Daar werden we door de kampcommissie welkom geheten en werden een aantal zaken uitgelegd. Daarna was het een gezellig samen zijn onder het genot van een hapje en een drankje. Tegen 10 uur gingen we terug naar de camper en hebben we nog heerlijk buiten gezeten. Toen het nog donkerder was geworden heb ik samen met Leon nog geoefend in het foto's maken met een sterrenhemel.

Zaterdag 24 augustus

Eerst even lekker uitgeslapen. Niet heel lang want de zon had zich ook al gemeld en dan is het zeer aanlokkelijk om lekker buiten te zitten aan een koppie thee ipv liggen tussen de klamme lappen.
Na het broodje en de afwas nog even een bakkie met Theo, Marieke, Leon en Ellie. Super gezellig. Daarna met zijn allen op weg om te kijken of we ergens een heideveld konden vinden om ons uit te leven in de fotografie. Echter wat we op het oog hadden konden we niet vinden. Dus na een tijdje heen en weer te hebben gereden besloten we om maar alvast naar het Shakespeare theater te rijden. We moesten daar om 2 uur zijn. We moesten ook nog wat eten en gelukkig zit er tegen over het theater ook een restaurant dus dat kwam wel goed. Na de lunch liepen we richting theater om te luisteren naar de verteller.

Deze deed het zo ontzettend leuk dat we nog meer zin in de avond kregen dan we al hadden. Het enige nadeel van deze uitleg was dat het in een binnen theater was waar de banken en mijn rug geen vriendjes met elkaar wilde worden. Allemachisch, wat zaten die banken beroerd. Dat beloofd wat vanavond.

Na de uitleg reden we nog even naar Havelte want Ellie had bedacht dat ze daar nog iets van heide had gezien de vorige keer. Dus wij op weg in de hoop dat we dan toch nog even konden fotograferen. En zowaar, er was een heideveld. Het was  niet zo spannend was we hadden gewild maar goed, hebben is hebben.

Na het foto momentje gingen we ons te goed doen aan een ijsje. Na dit heugelijke moment was het tijd om naar de camping te gaan waar we getrakteerd werden op een kop soep en een hamburger.
Daarna moesten we weer terug naar het theater waar de poorten om 8 uur open gingen en we met zijn allen een leuk plekje zochten om het toneelstuk te gaan zien. We konden gaan zitten waar we wilden dus zochten we een leuk plekje redelijk vooraan.
Er waren wel door het hele theater plekjes waar bordjes waren met gereserveerd en dat waren de plekken voor de acteurs die verspreid door het theater tussen het publiek kwamen zitten.
Het grappige was ook dat het podium in het midden stond en aan beide zijde het publiek zat. We zaten dus als ware tegenover elkaar. De acteurs liepen dus rondjes over het toneel zodat zowel de ene kant als de andere kant van het publiek aandacht kregen. Helemaal bijzonder vonden we dat de acteurs voor onze ogen een gedaante wisseling kregen. Ze werden geschminkt waar we bij zaten en ook verkleden ze zich gewoon zonder moeilijk te doen. Zo zagen we de non eerst in een leuk jurkje lopen, daarna in bh en panty om vervolgens te zien dat ze haar habijt aan trok. Zo was het niet erg om te wachten voor de voorstelling begon.
Toen ze eenmaal begonnen was het genieten vanaf de eerste minuut. Geweldig. Bij ShakeSpeare heb je toch een idee van oubolligheid in je hoofd nou niets is minder waar. Ze speelde fantastisch met een twist van de huidige tijd erin verwerkt. Bij deze voorstelling was er een zweem van #metoo aan toegevoegd. Super leuk. In de pauze kon je naar het winkeltje waar je koffie ed kon kopen maar wij hadden eigen lekkers mee in de vorm van wijn en nootjes. Andere hadden blokjes kaas en stukjes worst mee. Op het toneel werden de acteurs verwend met een picknick mand vol lekkere dingen en daar zaten ze op hun gemak van te genieten.

Na afloop reden we weer naar de camping waar we nog een afzakkertje kregen met wat lekkere snoeperijtjes. Omdat het zo’n lekker weer was zijn we daarna nog even voor de camper gaan zitten om te genieten van het weer en de sterren.

Zondag 25 augustus

Vandaag nog een beetje uitgeslapen maar omdat het zonnetje heel aanlokkelijk scheen waren we voor ons doen vroeger dan anders uit ons bedje. Wat is toch heerlijk om voor je deur te genieten van de zon, je bakkie thee en de rust. Tegen 11 uur was het weer verzamelen voor de koffie en wat lekkers.

Ook een aantal acteurs schoven aan voor het vragen uurtje. Best grappig, een paar acteurs, iemand achter de schermen, een grimeur en een paar mensen van het bestuur kwamen op de koffie en beantwoorden de vragen die ze van ons op zich afgevuurd kregen. De vragen waren heel verschillend van aard dus werden ook iedere keer door een ander beantwoord. Zo kregen we toch een hele andere kijk op het verhaal en het optreden. Zeer leuk om een keer mee te maken. Toen ze weer vertrokken waren werd er een afsluit speech gehouden en gingen we weer terug naar het terrein.

Er was nog een braderie in Vledder en daar gingen Theo en Marieke nog even heen. Omdat we geen haast hadden zijn we nog even mee gegaan. Helaas was het niet meer dan een pleintje met 10 kraampjes en waren we dus weer heel snel terug. Daarna zijn we toch maar naar huis gegaan. De terug rit ging vele malen sneller dan de heen reis. Deze keer geen open sluizen en bruggen en waren we binnen de beloofde 2 uur weer thuis.

We hebben weer super genoten van deze mini vakantie. Tot volgend jaar Shakespeare

Met dank aan Leon. Ik heb foto's van hem mogen gebruiken.

Tineke En Stoffel

Zo weer lekker cultureel bezig geweest , gelardeerd met de nodige lekkere drankjes en hapjes !
Leuk om te lezen hoor , maar vooral dat jullie zo genieten van jullie rijdende huisje .
We kijken uit naar je volgende mail , en natuurlijk naar de foto s !
Veel liefs uit Arcen !

Marijke

Joh, wat doen jullie leuke dingen met de club. Heel lollig om te horen dat Shakespeare ook leuk kan zijn. dat is echt heel grappig!. tot de volgende rode maar weer en ik hou de foto's in de gaten!